Jurbarko autobusų stotis: įvardijo, kas gali stabdyti statybas
Senasis Jurbarko autobusų stoties dispečerinės pastatas nugriautas, archeologai jau atliko pagrindinius archeologinius kasinėjimus, tad jau kitą savaitę turėtų prasidėti statybos darbai – statybininkai pradės lieti naujojo stoties pastato pamatus. „Darbai vyksta pagal planą, ir šiuo metu viskas yra gerai“, – „Mūsų laiką“ antradienį užtikrino Arvydas Štulas, UAB Jubarko autobusų parkas direktorius, užsiminęs apie tai, kas gali stabdyti statybos darbus.
Pasiteiravome A. Štulo, kokie darbai šiai dienai yra nuveikti stoties teritorijoje bei kokie planuojami. UAB Jurbarko autobusų parkas yra statytojai – atsakingi už Jurbarko autobusų stoties statybą ir galutinį rezultatą. Situacija tokia, kad laikinai autobusų stotis perkelta į šalia jos esančią aikštelę prie Jurbarko Antano Giedraičio-Giedriaus gimnazijos sporto salės. Aikštelėje pastatyti specialūs konteineriai, kurių viename įsikūrusi stoties dispečerinė, o kitame – autobusų laukimo salė. Į aikštelės pusę, kurioje nevyks jokie darbai, perkeltos visos krypčių rodyklės. Maršrutiniai autobusai į aikštelę įvažiuoja (ir išvažiuoja) iš Muitinės gatvės – taip, kaip ir iki šiol važiuodavo. Dėl pakeistos autobusų stoties vietos ribojamas lengvųjų automobilių eismas aikštelėje prie Jurbarko A. Giedraičio-Giedriaus gimnazijos sporto salės – paliktos 8 parkavimo vietos lengviesiems automobiliams. „Kompromisas visiškai pavykęs, nes patogu ir mokinius pasiimti, ir mums, kaip autobusų stočiai, yra pakankamai vietos vykdyti tiesioginę veiklą“, – sakė A. Štulas apie laikinai perkeltą autobusų stotį ir sprendinius teritorijoje.
A. Štulas sutinka, kad darbai autobusų stoties teritorijoje – jurbarkiečių dėmesio centre. Akylai seka ir piktinasi, jei darbai nevyksta. Pasak pašnekovo, nereikia panikuoti, jei kokią savaitę nevyksta darbai. Darbas vyksta ne tik statybų aikštelėje – daug nematomos veiklos, tokios kaip dokumentų derinimas, parašų rinkimai ir pan., kurią reikia padaryti. Be to, iškyla nenumatytų problemų, kurias taip pat reikia spręsti.
Direktorius pasidžiaugė, kad rangovui pavyko rasti archeologus ir sutarti, kad jie tyrimus stoties teritorijoje atliktų anksčiau nei buvo planuota. Kol savo tyrimų nebaigia archeologai, stoties teritorijoje negalimi jokie kiti darbai. Pasak pašnekovo, archeologai jau baigė savo darbą. Pirminė informacija tokia, kad nieko vertingo neradę, dėl ko reikėtų stabdyti darbus ir atlikti detalesnius tyrimus. Uždegta žalia šviesa statybos darbams. A. Štulo žodžiais, jau kitą savaitę turėtų atvažiuoti statybininkai ir pradėti lieti naujo stoties pastato pamatus.
Trūks metalo
Kol kas visi darbai vyksta pagal planą. Kaip bus su statybos darbais ateityje, nežinia, sako A. Štulas, įvardijęs, kas gali stabdyti Jurbarko autobusų stoties statybas. „Tik nežmoniškos metalo kainos ir tai, kad metalo fiziškai mažai“, – sakė jis, turėdamas omeny tai, kad metalo reikės ne tik naujo pastato konstrukcijoms, bet ir pamatams. Apie šią problemą statytojams užsiminę ir patys rangovai. Rangovams teks ieškoti kitų kelių metalui įsigyti, kuris anksčiau buvo tiekiamas iš Rusijos. Dėl Rusijos karo Ukrainoje teks ieškoti kitų šaltinių. Greičiausiai išbrangs ir pačios statybos. „Šiuo metu neįmanoma pastatyti už numatytą kainą. Medžiagos brangsta kasdien“, – kalbėjo A. Štulas.
Pasak vadovo, tikimasi, kad rangovas turi planus, kaip tą problemą išspręsti. „Kol kas darbai nestabdomi, o kaip bus toliau, nežinia“, – sakė jis.
Jei viskas vyktų sklandžiai, pagal planą stoties statyboms numatyta 16 mėnesių nuo sutarties pasirašymo dienos – pačios statybos, pagal pirminį planą, turėtų trukti 14 mėnesių. Sėkmės atveju, naujoji stotis fiziškai turėtų iškilti kitais metais.
Darbų vertė – daugiau nei 1,7 mln. Eur
Priminsime, kad Jurbarko rajono savivaldybė su bendrove „Rolginta“ pasirašė sutartį dėl naujo autobusų stoties pastato ir teritorijos rekonstravimo darbų, kurių vertė – daugiau kaip 1,7 mln. eurų. Darbus užbaigti planuojama per 16 mėnesių nuo sutarties pasirašymo, jie bus finansuojami iš savivaldybės biudžeto ir Europos Sąjungos (ES) struktūrinių fondų. Sutartis pasirašyta 2021 metais prieš šv. Kalėdas. Rajono meras Skirmantas Mockevičius viešoje erdvėje yra pasakęs, kad numatyta, kad iš savivaldybės biudžeto reikės padengti maždaug iki 25 proc. projekto vertės, kiek tiksliai – atsakyti negalima, nes ES parama yra kintamo dydžio. ES finansinė parama bus skirta per Centrinės projektų valdymo agentūros administruojamas programas. Techniniame projekte numatoma nugriauti dabartinį ir statyti naują stoties pastatą, sutvarkyti jo aplinką. Jurbarko autobusų stoties atnaujinimas yra sudėtinė bandomosios bendros regioninės strategijos „Tauragė +“ dalis. Šią strategiją įgyvendina Jurbarko, Šilalės, Pagėgių ir Tauragės rajonų savivaldybės, vienas iš iniciatyvos tikslų – sukurti bendrą regiono viešojo transporto sistemą, atnaujinti stotis ir autobusų parką.
Išmanus pastatas su laikrodžiu
Stotis statoma pagal UAB „PA Group“ paruoštą projektą. „Naujas pastatas tikrai papuoš miestą“, – sakė pašnekovas. „Mūsų laikas“ jau rašė apie naujos stoties projekto pristatymą. Suprojektuota išmani funkcionali stotis – pastato ir teritorijos apšvietimas valdomas išmaniosiomis technologijomis; numatyta vieta dviračių ir elektrinių paspirtukų nuomai. Naujasis stoties pastatas – stačiakampio formos reprezentatyvus lengvumo įspūdį sudarantis pastatas, šalia kurio numatytas 11 metrų aukščio stulpas su dviem laikrodžiais, matomais atvažiuojant iš abiejų pusių. Naujame beveik 230 kv. m pastate numatomos visos autobusų stočiai reikalingos patalpos: laukimo salė, kasa, siuntų patalpa, vairuotojų poilsio patalpa, viešieji tualetai. Stoties viduje numatyta komercinė salelė, kurioje galėtų veikti infotaškas, minimaliai prekiaujama spauda. Autobusų stoties apdailai numatoma naudoti dvi medžiagas: aliuminio kompozito baltos spalvos plokštes ir korteną (sendintas metalas). Pastato išorėje bus matomi dekoratyviniai elementai, didelis laikrodis. Ant korteno gali atsirasti piešinys ar ornamentas. Parkavimo aikštelėje numatyta stotelė elektriniams automobiliams įkrauti. Saulės baterijos ant pastato stogo (10kW), moderni šildymo ir vėdinimo sistema (oras-vanduo). Stotyje tai pat numatyta ir patalpa dviračių nuomai. Siekiama, kad žmonės, atvykę iš svetur, galėtų išsinuomoti dviratį ir susipažinti su Jurbarko dviračių takais. Šalia autobusų stoties numatoma didelė automobilių stovėjimo aikštelė. Aikštelė bus pritaikyta neįgaliesiems, ji bus reprezentatyvi, naudojamos įvairios architektūrinės formos, želdiniai. Čia bus skirtos vietos ir elektromobiliams.
Istorija
Stoties istorija siekia 1857-uosius metais, kai parengtame Jurbarko miesto plane jau buvo numatyta vieta autobusų stočiai, nors poreikio turėti tokį pastatą dar nebuvo. 1907 metais, vystantis miestui, bendrajame jo plane pirmą kartą jau apibrėžta konkreti vieta, kur turėtų būti autobusų stotis, kuri pažymima ir 1973 metų plane. Autobusų stočiai parenkama Muitinės bei Dariaus ir Girėno gatvių sankirta, kuri yra šalia kelio, jungiančio Kauną su Klaipėda, Šakius su Taurage. 1985 metų miesto plėtros plane numatomas didelio pramoninio rajono įrengimas, nes tuomet buvo prognozuota, kad Jurbarke gyvens apie 95 000 gyventojų. Nors šios prognozės nepasitvirtino, vieta autobusų stočiai buvo parinkta atsižvelgiant į gerą strateginę vietą, kitapus gatvės įrengiant miesto turgų. Tiesa, šiuo planu Jurbarko senamiestis buvo padalintas į dvi dalis ir ilgą laiką buvo ieškoma galimybių šias dvi senojo miesto dalis apjungti. 2004 metais ruošiant investicinį stoties projektą buvo sulaukta ne vieno pasiūlymo šioje vietoje kartu su stotimi statyti prekybos centrą ar net banką. 2008 metais parengus naują detalųjį miesto planą stoties teritorija liko tokia pati, kol pagaliau atsiradus galimybei jau yra parengtas ir stoties rekonstrukcijos projektas.
Šaunuoliai.Sveikiname!
Tarp 2025 m. Gabrielės Petkevičaitės-Bitės atminimo medalio „Tarnaukite Lietuvai“ laureatų – du jurbarkiškiai