Autobusų stotis. Graži ir beveik ketvirtadaliu brangesnė nei planuota
Jurbarkas pagaliau sulaukė naujos, modernios autobusų stoties – išskirtinio pastato, atspindėsiančio kur kas gražesnį mūsų miesto veidą. Reikia pasakyti, kad prieš tai šiam tikslui tarnavę pastatai: tarpukario Lietuvos laikų medinukas, o vėliau – į stotį pertvarkytas dispečerinės pastatas, atrodė tikrai apgailėtina miesto „vizitinė kortelė“, iš kurios daug metų šaipėsi tiek vietiniai, tiek miesto svečiai.
Jurbarko rajono savivaldybės administracijos Infrastruktūros ir turto skyriaus statybos architektas Saulius Lapėnas teigia, kad autobusų stoties statybos darbai jau baigti, dabar tereikia tik atlikti kadastrinius matavimus, patikrinti sumontuotą įrangą, galutinai sutvarkyti dokumentaciją, ir stotį bus galima atidaryti. Savivaldybės meras Skirmantas Mockevičius sako, kad stotį atidaryti planuojama rugpjūčio 24-ąją, tačiau neaišku, ar iki to laiko specialistai spės patikrinti visą įrangą ir bus gautas leidimas ją eksploatuoti. O įrangos naujojoje stotyje yra tikrai daug ir modernios: šildymo ir vėdinimo sistema, ant stogo įrengtos saulės baterijos, pastato ir teritorijos apšvietimas valdomas išmaniosiomis technologijomis. Tad, jei būtų nespėta visko patikrinti iki numatytos datos, atidarymą tektų vėlinti.
Šiaip ar taip, stotis jau pastatyta, tad ta proga trumpai apžvelkime jos statybos istoriją.
Pagal projektą dispečerinės pastatas – rekonstruotas
Autobusų stoties rekonstrukcijos techninį projektą 2020 m. parengė ir jo priežiūrą vykdė UAB „PA group“, projekto vadovas ir autorius Erikas Klinavičius. Projekte buvo numatyta rekonstruoti Vydūno g. 1, Jurbarke, esantį dispečerinės pastatą, neatitikusį esminių statinio ir statinio architektūros reikalavimų bei netenkinusį pastato naudotojo poreikių: padidinti dispečerinės pastato išorinius matmenis, demontuojant esamo pastato elementus, perplanuoti vidaus patalpas, o sklype Vydūno g. 7, Jurbarke, pastatyti bokštą su laikrodžiu, rekonstruoti kiemo aikštelę automobilių stovėjimui, įrengti atraminę sienutę su pandusu neįgaliesiems.
Pasirinktas ekonomiškai naudingiausias pasiūlymas
2021 m. gruodžio 16 d. vykusiame viešojo pirkimo komisijos posėdyje ekonomiškai naudingiausią pasiūlymą pateikusiu tiekėju pripažinta UAB „Rolginta“, su kuria UAB Jurbarko autobusų parkas 2021 m. gruodžio 23 d. pasirašė rangos darbų sutartį 1 710 498,89 Eur su PVM sumai.
Didžioji dalis lėšų – ES skiriami pinigai
Paramos sutartyje „Funkcinės zonos Tauragė+ plėtros strategijos pirmaeilių veiksmų įgyvendinimas“ su Centrine projektų valdymo agentūra (CPVA), Jurbarko autobusų stoties rekonstrukcijos projektui įgyvendinti buvo numatoma iš bendros, CPVA pripažintos tinkama finansuoti, 1 290 tūkst. Eur sumos, Europos Sąjungos finansinės paramos lėšomis finansuoti 1 166 tūkst. Eur, o Jurbarko rajono savivaldybė turėjo prisidėti apie 124 tūkst. Eur biudžeto lėšomis.
Statybos pradžia pažymėta laišku ateities kartoms
Ilgai lauktos statybos pradžia pažymėta iškilmingai – 2022 m. gegužės 18 d. Jurbarko autobusų stoties teritorijoje vyko simbolinės kapsulės įkasimo ceremonija. Jurbarko rajono savivaldybės meras Skirmantas Mockevičius, Tauragės rajono savivaldybės meras Dovydas Kaminskas, Pagėgių savivaldybės meras Vaidas Bendaravičius ir Šilalės rajono savivaldybės meras Algirdas Meiženis, pasirašę laišką ateities kartoms, džiaugėsi regiono savivaldybių bendradarbiavimu ir bendro darbo rezultatais – kuriama viso regiono gyventojams svarbia infrastruktūra.
Dar nepastatytai stočiai – architektų liaupsės
Jurbarko autobusų stoties projektą itin gerai įvertino architektai. 2022 m. gegužės 26–27 dienomis Biržuose vyko Aplinko ministerijos organizuota Lietuvos savivaldybių vyriausiųjų architektų konferencija. Joje Jurbarko rajono savivaldybės administracijos Infrastruktūros ir turto skyriaus vedėjo pavaduotoja-vyr. architektė Gražina Gadliauskienė pristatė Jurbarko autobusų stoties projektą, kuris buvo vertinamas pagal Europos Sąjungos architektūros kokybės kriterijus.
„Europos architektūros kokybės kriterijai yra 8 – valdymas, funkcionalumas, aplinka, ekonomiškumas, įvairovė, kontekstas, vietos jausmas, grožis. Kiekvienas kriterijus yra aiškiai apibrėžtas dar 9 konkrečiais reikalavimais. Visi pateikti projektai buvo vertinami 100 balų sistemoje. Jurbarko autobusų stoties projektas visose kategorijose gavo 90–95 balus, o grožio kategorijoje – 100 balų“, – tąkart konferencijos įspūdžiais dalinosi vyr. architektė.
Už viešųjų pirkimų principų pažeidimus – nuoskaita
Deja, ne viskas vyko taip sklandžiai – organizuojant darbų pirkimą savivaldybei koją pakišo Viešųjų pirkimų įstatymo reikalavimai. 2022 m. sausio 17 d. CPVA paprašė jau įvykusio Jurbarko autobusų stoties rekonstrukcijos pirkimo dokumentų paskesnei dokumentų patikrai atlikti. Nors Jurbarko rajono savivaldybės administracija teikė ir papildomus dokumentus bei paaiškinimus, agentūra konstatavo, kad savivaldybė netinkamai pasirengė darbų pirkimui neskaidydama pirkimo objekto į atskiras dalis pagal rinkos dalyvių suinteresuotumą, neužtikrino tiekėjų konkurencijos, dėl to buvo pažeisti Viešųjų pirkimų įstatymu įtvirtinti lygiateisiškumo, nediskriminavimo, proporcingumo principai, o taip pat – reikalavimas, kad prekėms, paslaugoms ar darbams įsigyti skirtos lėšos būtų naudojamos racionaliai bei įtvirtintas draudimas dirbtinai sumažinti konkurenciją.
2022 m. rugsėjo 5 d. CPVA, atsižvelgdama į pažeidimo pobūdį, priėmė sprendimą taikyti 5 proc. finansinę korekciją (62 927,26 Eur) nuo rangos sutarties vertės, tenkančios projektui, t. y. nuo 1 258 545,18 Eur.
Nors CPVA sprendimas per mėnesį laiko galėjo būti apskųstas Lietuvos administracinių ginčų komisijai arba teismui, savivaldybės administracija, kaip teigta jos 2022 m. spalio 14 d. viešoje informacijoje, „būdama įsitikinusi, kad laikėsi viešųjų pirkimų principų ir reikalavimų, tačiau įvertinusi tai, jog tai yra bendras keturių savivaldybių projektas, kurio įgyvendinimas turi būti užbaigtas iki 2023 m. rugpjūčio 31 d., o ginčus dėl Viešojo pirkimo įstatymo nuostatų gali išspręsti tik teismas, į tai, jog teismo procesas trunka metus ir ilgiau, į tai, jog dėl šio CPVA sprendimo savivaldybė finansinės žalos nepatirs (Pirkimui taikomos finansinės korekcijos lėšos, vadovaujantis PAFT, bus panaudotos kitų Jurbarko rajono savivaldybės objektų rangos darbų finansavimui Projekto apimtyje padidinant jų finansavimo intensyvumą ir atitinkama suma sumažinant Jurbarko rajono savivaldybės prisidėjimą), šio sprendimo neskundė“.
Darbai užsitęsė
Pagal rangovo pateiktą įkainotos veiklos grafiką darbai objekte turėjo prasidėti 2021 m. gruodžio mėnesį ir būti užbaigti 2023 m. balandžio mėnesį, tačiau jie baigti tik šių metų liepą.
Kaip savivaldybės tarybos Ūkio, verslo, ekologijos ir kaimo reikalų komiteto nariams pateiktoje informacijoje teigė S. Lapėnas, techniniame projekte 2021 m. gruodį buvo numatyta atlikti žvalgomuosius archeologinius tyrimus, tačiau, atsižvelgiant į žiemos laikotarpį, jie perkelti į 2022 m. pavasarį, o leidimas kasinėjimo darbams gautas balandžio 19 d. Be to, pradėjus esamų pastatų griovimo ir aikštelių įrengimo parengiamuosius darbus, 2022 m. balandžio 14 d. buvo surašytas defektinis aktas, kuriame užfiksuoti techniniame projekte nenumatytos buvusių statinių gelžbetoninių pamatų liekanos, cisterna su neaiškios kilmės skysčiu.
Dar vienas trukdis darbams, anot savivaldybės administracijos, buvo Lietuvos automobilių kelių direkcija, į kurią 2022 m. gegužės mėn. buvo kreiptasi raštu prašant leisti atnaujinti apie 270 kv. m ploto esamą asfalto dangą, pakeičiant ją betono trinkelėmis, nes norėta suvienodinti pėsčiųjų tako palei Dariaus ir Girėno bei Vydūno gatves dangas su autobusų stoties sklypuose suprojektuotomis automobilių stovėjimo aikštelės dangomis. Atsakymo teko laukti beveik tris mėnesius – iki 2022 m. liepos 28 d.
Techniniam prižiūrėtojui reikalaujant, 2022 m. gruodį trinkelių klojimo darbai buvo pristabdyti dėl didelio snygio ir minusinės temperatūros. Dėl nepalankių oro sąlygų paskelbta technologinė pertrauka nuo 2022 m. gruodžio 15 iki 2023 m. kovo 15 d.
Atsirado nenumatytų ir brangesnių darbų
2022 m. rugpjūčio mėn. paaiškėjo, kad stočiai suprojektuotos aliuminio vitrinos jau nebegaminamos, todėl UAB „PA Group“ parengė techninio projekto A laidą, kurioje buvo pasiūlytas naujas vitrinų įrengimo sprendinys, ir jos pabrango 61 572,71 Eur be PVM.
Pagal 2022 m. rugsėjo 19 d. naujai atliktų Inžinerinių geologinių-geotechninių tyrimų ataskaitą projektuotojas patikslino autobusams skirtos aikštelės asfalto ir pagrindų įrengimo detalę, kurioje vietoje esamos dangos nuskutimo ir 5 cm asfaltbetonio sluoksnio uždėjimo, atsirado poreikis iš naujo įrengti atitinkamus pagrindus, kurie kartu su asfalto danga sudarė 84 cm storio sluoksnį, o jo įrengimui, atitinkančiam STR reikalavimus, reikėjo skirti dar 110 056,77 Eur be PVM sumą.
Stotis vis brango
2022 m. lapkričio 4 d. užsakovas ir rangovas pasirašė susitarimą 17 101,79 Eur be PVM sumai papildomai atlikti techniniame projekte nenumatytus darbus. Papildomos lėšos buvo panaudotos rastų gelžbetonio pamatų ir cisternos pašalinimui, utilizuojant nežinomos kilmės skystį, taip pat buvo atliktas paviršinio vandens nuotekų nuvedimas į lietaus kanalizaciją prakalimo būdu, pasak S. Lapėno, taip išvengiant Vydūno gatvės uždarymo ir asfalto dangos ardymo bei ilgai trunkančio derinimo proceso su Lietuvos automobilių kelių direkcija.
2022 m. lapkričio 25 d. pasirašytas antras susitarimas papildomai atlikti techniniame projekte nenumatytus darbus ir įsigyti vitrinas už 171 629,48 Eur be PVM bei autobusų parkavimo aikštelei būtiną papildomą pagrindų įrengimą bei asfaltavimą už 110 056,77 Eur be PVM.
Dar vienas pabrangimas – dėl infliacijos
Atsižvelgiant į Lietuvos statistikos departamento raštą, 2023 m. sausio 16 d. pasirašytas susitarimas tarp Jurbarko autobusų parko ir UAB „Rolginta“ dėl Rangos darbų sutarties sumos padidinimo 19,8 procentų neatliktų darbų vertės, t. y. likę neatlikti, iki 2022 m. gruodžio 30 d. neapmokėti, 777 795,31 Eur be PVM vertės darbai pabrango 154 003,47 Eur – iki 931 798,79 Eur be PVM.
Darbai pabrango beveik ketvirtadaliu
Taigi, atsižvelgiant į papildomų, techniniame projekte nenumatytų, darbų atsiradimą, brangesnius stoties vitrininius langus bei infliaciją, Jurbarko autobusų stoties rekonstrukcijos darbų rangos sutarties vertė nuo pradinės 1 710 498,89 Eur su PVM sumos padidėjo beveik ketvirtadaliu, 23,2 proc., – iki 2 116 005,07 Eur su PVM.
Atkreipiame dėmesį, kad čia pateikta informacija paremta 2023 m. sausio 20 d. vykusio Jurbarko autobusų stoties rekonstrukcijos darbų eigos pristatymo savivaldybės tarybos Ūkio, verslo, ekologijos ir kaimo reikalų komiteto nariams duomenimis. „Mūsų laikas“ kreipėsi į savivaldybės administraciją, prašydamas patikslinti už autobusų stoties rekonstrukciją sumokėtas sumas.
Autobusų stotį Jurbarke statyti bandyta ne vieną kartą
Iškilęs naujosios Jurbarko autobusų stoties pastatas – ilgametės nepavykusių bandymų bei interesų kovos tarp valdininkų ir verslininkų epopėjos pabaiga.
Dar 2008 m. liepos 24 d. sprendimu „Dėl autobusų stoties Jurbarko mieste statybos“ Jurbarko rajono savivaldybės taryba leido uždarajai akcinei bendrovei Jurbarko autobusų parkui skelbti konkursą autobusų stoties statybai Vydūno g. 7, Jurbarko mieste. Konkurso laimėtojui tuomet buvo nustatytos tokios pagrindinės sąlygos: suprojektuoti, pastatyti ir perduoti nuosavybės teise Jurbarko autobusų parkui II kategorijos reikalavimus atitinkančią autobusų stotį; už tai konkurso laimėtojas įgytų teisę autobusų stoties teritorijoje pastatyti ir eksploatuoti visuomeninės paskirties pastatą arba įgytų nuosavybės teisę į dalį naujai pastatyto pastato. Organizuoti konkursą autobusų stoties projektavimui ir statybai buvo pavesta Jurbarko autobusų parkui kartu su Jurbarko rajono savivaldybės administracija. Tąkart paskelbtame konkurse nepanoro dalyvauti nė vienas investuotojas.
2016 m. kovo 31 d. įvykusiame savivaldybės tarybos posėdyje po karštos diskusijos tarp politikų ir verslininkų buvo pritarta Investicijų ir strateginio planavimo skyriaus parengtai Jurbarko autobusų stoties ir komercinės paskirties pastato statybos koncepcijai. Tame sprendime taip pat buvo numatyta sutvarkyti žemės sklypų, reikalingų būsimoms statyboms, dokumentaciją ir sudaryti investuotojo paieškos viešojo konkurso komisiją, kuri parengtų konkurso sąlygas. Planuotas naujosios autobusų stoties plotas turėjo būti apie 500 kv. m, o komercinio pastato – 2000 kv. m. Jurbarko rajono verslininkų organizacijos atstovai tąkart labiausiai prieštaravo dėl komercinio pastato paskirties – tai turėjo būti prekybos centras. Po karštų pasisakymų tarybos nariams balsuoti pateiktame sprendimo projekte nebeliko sąvokos „prekybos centras“. Šis sprendimas taip pat nebuvo įgyvendintas.
Dar kartą prie autobusų stoties statybos buvo grįžta 2018 metais, kai spalio 25 dienos savivaldybės tarybos sprendimu pritarta naujai, šįkart Jurbarko autobusų parko teikiamai, Jurbarko autobusų stoties pastato statybos koncepcijai. Joje buvo numatyta statyti naują, modernų iki 200 kv. m ploto su 7 vietų dengtu peronu autobusų stoties pastatą Vydūno g. 1, Jurbarke, taip, kad būtų galimybė jį architektūriškai susieti su numatomais projektuoti pastatais gretimuose dviejuose žemės sklypuose Vydūno g. 7D ir 7G. Sprendimu Jurbarko autobusų parko direktorius buvo įgaliotas vykdyti stoties pastato projektavimo paslaugų pirkimą Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka ir atlikti visus veiksmus iki stoties statybą leidžiančių dokumentų išdavimo. 2019 m. birželio 27 d. šis sprendimas buvo pakeistas – stoties pastato projektavimo paslaugų pirkimą Viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka įgaliota vykdyti Jurbarko rajono savivaldybės administracija.
Naujos galimybės pagaliau atsivėrė 2020 metais patvirtinus Funkcinės zonos Tauragė+ plėtros strategiją, įgyvendinamą kartu su Šilalės, Pagėgių ir Tauragės rajonų savivaldybėmis, kurios vienu iš trijų stambių projektų ir tapo Jurbarko autobusų stoties statyba.
šaunuoliai,suklysti - ne nuodėmė, nuodėmė nepasitaisyti
Jurbarko miesto centre partrenktas pėsčiasis