Verbų sekmadienis. Senosios tradicijos Lietuvoje ir Europoje

Straipsnis  0 komentarų
AŠrifto dydis+- Spausdinti

 

Likus savaitei iki Šv. Velykų švenčiamas Verbų sekmadienis. Jei dauguma neblogai žino Kalėdų ar Velykų prasmę, dažnas, ypač jaunesnis, lietuvis, paklaustas, ką švenčiame Verbų sekmadienį, ko gero, neatsakytų.

Verbų sekmadienis, daugelyje Europos šalių vadinamas Palmių sekmadieniu – tai Kristaus garbingo įžengimo į Jeruzalę prieš kančią prisiminimas. Verbų sekmadieniu prasideda Didžioji savaitė.

Evangelijoje rašoma, kad „prie Betfagės ir Betanijos ties Alyvų kalnu Jėzus pasiuntė du mokinius į kaimą atvesti asilaitį. Atvedę jį mokiniai apdengė savo apsiaustais ir užsodino ant jo Jėzų. Į Jeruzalę jojantį Jėzų žmonės sveikino kaip Dievo siųstąjį Mesiją šaukdami „Osana Dovydo Sūnui! Garbė tam, kuris ateina Viešpaties vardu! Osana aukštybėse!“ (Mt 21, 9) ir klojo ant kelio drabužius ir medžių šakeles. Dar mūsų amžiaus pradžioje Rytų Aukštaitijos bažnyčiose buvo paprotys tą dieną, einant procesijai aplink bažnyčią, po Švenčiausiąjį sakramentą nešančio kunigo kojomis kloti žilvičio šakeles.

Kitų šalių tradicijos

Verbų sekmadienio procesijų tradicija žinoma nuo IV amžiaus; ji vykdavo nuo Alyvų kalno į Jeruzalę. V–VI amžiuje ši tradicija išplito ir kitose rytinėse šalyse, iš dalies ir Konstantinopolyje.

Vakaruose Verbų sekmadienis pirmą kartą paminėtas VII amžiuje, verbų šventinimas – X amžiuje. Viduriniais amžiais Anglijoje ir Normandijoje gyvavo paprotys procesijos priekyje nešti Evangeliją, kryžių, Švenčiausiąjį Sakramentą, Vokietijoje – ant medinės asilo skulptūros užkeltą Jėzaus skulptūrą, Milane Jėzų simbolizavo procesijos priekyje arkliu jojantis arkivyskupas.

Europoje tikima, kad šią dieną pašventintų anksčiausiai pavasarį sprogstančių augalų šakelės žadina jomis paliestos žemės ir gyvulių vaisingumą, padeda žmogui išlaikyti sveikatą, gausina derlių, neleidžia į namus trenkti perkūnui, saugo pasėlius nuo ledų ir graužikų. Tokio tikėjimo kupini ir lietuvių liaudies papročiai.

Verbų sekmadienio papročiai Lietuvoje

Lietuvoje nuo seno Verbų sekmadienio rytą būdavo skubama kuo anksčiau atsikėlus iš anksto pasiruošta verba nuplakti dar miegančius artimuosius sakant: „Ne aš plaku, verba plaka. Už savaitės ir Velykos, ar duosi kiaušinį?“ Mama vaikams verba sušerdavo, kad visus metus nesirgtų, būtų darbštūs. Nuplaktieji nepykdavo, džiaugdavosi. Verbijimo tradicija atėjusi iš tolimos baltiškosios mūsų praeities, kai žmogaus ryšys su gamta buvo itin glaudus. Galima spėti, kad senovėje atgajos jėgą teikiančia žalia kadagio šakele būdavo verbijama ne vien Verbų šventės dieną, o ilgesnį pavasario atbudimo laikotarpį. Tai rodytų žemaičių paprotys panašiai verbele plakti vienas kitą ne per Verbas, o Velykų antrąją dieną.

Bažnyčioje reikėdavo rankoje laikyti verbą: „jei verbos neturėsi, velnias įkiš palaikyti savo uodegą“. Moterys savo verbelę dar susirišdavo raudonu vilnoniu siūlu. Tikėjo, jog tuo siūlu per rugiapjūtę apsirišus juosmenį, pusiaujo neįskausią. Išėję iš bažnyčios stengdavosi vieni kitiems, namie – artimiesiems suduoti verba, tikėdamiesi išvaryti ligas, susigrąžinti sveikatą. Vakarų Žemaitijoje ir kitur šventintą verbą kišdavo už trobos sijos, į kertę, kad saugotų nuo gaisro, perkūnijos. Daug kur senesniems, vienišiems kaimynams šventintų verbų į namus atnešdavo jaunimas.

Etnologai teigia, kad šios šventės nereikėtų sieti tik su religija. Verbų sekmadienis neatsiejamas nuo pagrindinio atributo – verbos, kurios sampratoje galima įžvelgti dvi plotmes: gamtojautinę ir susijusią su krikščionybe. Naujajame Testamente aprašomas Jėzaus įžengimas į Jeruzalę ir kaip žmonės, sveikindami mesiją, klojo jam po kojomis palmių šakeles. Taigi, verba asocijuojasi su šiuo religiniu naratyvu, tačiau verboje įžvelgiama ir kita, archajiškesnė reikšmė, susijusi su intuityvia gamtos ir žmogaus atgimimo pavasarį pajauta.

Verbos –  viena iš pavasario atbudimo švenčių, nes pavasarį yra ne viena su gamtos atgimimu, atsinaujinimu, siejama šventė. Pirmiausia tai – Užgavėnės, vėliau, kovo mėnesį po lygiadienio būna Gandrinės. Tada gandras laikomas pavasario pranašu, o netrukus, Verbų sekmadienį, šventės simboliu ir būtinu atributu tampa verba, kurioje, kaip manoma, telkiasi gyvybinės jėgos.

Kalbininko Kazimiero Būgos nuomone, žodis verba, giminingas lietuviškiems žodžiams „virbas“, „virbalas“, turėjęs į lietuvių kalbą patekti iš slavų kalbų XII–XIV a. dar prieš krikščionybę. Suvalkijoje seniau tikrąja verba buvo laikomas vien kadagys. Rytų Aukštaitijoje prie kadagio dar pridėdavo išsprogusio berželio ar žilvičio šakutę su „kačiukais“, o senesnės moterys – ir pernykščių ąžuolo lapų.

Pietryčių Lietuvoje buvo mėgstama ant medinio kotelio surišti įvairiaspalvių popierinių gėlių puokštę. Šiaulių apylinkėse karpytomis popierinėmis gėlytėmis papuošdavo kadagio šakutę. Pačios puošniausios verbos seniau buvo paplitusios maždaug 50 kilometrų spinduliu aplink Vilnių – jos dabar plačiai žinomos Vilniaus verbų vardu. Tai ant sauso medinio kotelio iš vienos pusės ar aplinkui tvirtai supinta spalvinga rykštė, įvairaus rašto, susidedančio iš savitai derinamų įvairiaspalvių džiovintų augalų, sausučių žiedelių, nudažytų skiedrelių, su viršūnėje įpintu pilkų ar žaliai dažytų ežerinių smilgų kuokštu, maždaug pusmetrio ilgio, įvairaus storio.

Verbų negalima išmesti. Tradicija Verbų dieną pašventintais kadagiais, žilvičiais gintis nuo galimų nelaimių išliko iki mūsų dienų. Lietuviai turėjo daug pašventintos verbos naudojimo papročių: užėjus audrai su perkūnija ją degindavo krosnyje ar bent pasmilkydavo, kad šventi dūmai nuvytų debesį. Sėdami javus, verbos sutrintų spyglių įmaišydavo į pirmosios sėtuvės grūdus. Verbos šakutę įkišdavo į dirvą, kad ledai neišguldytų ir neišmuštų pasėlių. Sukirsdavo šakele vaikams, kad jie greičiau augtų. Parūkydavo skaudamą dantį ar ausį, kad skausmas liautųsi. Aprūkydavo verbelės dūmais dedamus po višta perėti kiaušinius ir ją pačią. Dėdavo kopinėjamų bičių dūlin, kad bitės būtų sveikos. Verbele paliesdavo ar pasmilkydavo pavasarį pirmąkart į ganyklą išvaromus gyvulius, kad per vasarą sveiki išsiganytų. Įbedę abipus upelio po šakutę manė, kad upelio vanduo nuo to bus sveikesnis, švaresnis. Visa tai rodo gilų žmonių tikėjimą žalios šakelės sakralumu. Verbas žmonės laikydavo visus metus ir tik artėjant kitam Verbų sekmadieniui buvo galima jas sudeginti.

Rekomenduojami video:
Straipsnis  0 komentarų
Naujienos iš interneto

Rekomenduojame perskaityti

Po spektaklio 1939 m.

Senasis Jurbarkas sausio 18-ąją: mokytojo sukaktis, operetė, kunigaikščio norai ir turgaus reikalai  0

Susibūrimas Jurbarke XX a. 3–4 deš. Aut. V. Uždavinys

Senasis Jurbarkas sausio 17-ąją: dūdų orkestras, skriaudžiami naujakuriai, atgiję abstinentai, audra ir sniegas  0

Sausio 17-osios laikraštyje „Mūsų laikas“ skaitykite

Sausio 17-osios laikraštyje „Mūsų laikas“ skaitykite  0

Tiltas per Mituvą 1928 m.

Sausio 16-oji senajame Jurbarke: naujas tardytojas, rūpestis dėl tilto, Skirsnemunės pavasarininkai ir autobusų eismas  0

Smalininkai 1935 m.

Sausio 15-oji senajame Jurbarke: mokyklos, kontrabanda ir rezoliucija dėl Klaipėdos krašto vokietininkų  0

Jurbarko mokyklos mokiniai ir mokytojai 1919 m.

Senasis Jurbarkas sausio 14-ąją: konfliktas progimnazijoje, nevykusio romano atomazga ir pingpongas  0

Vasilčikovo dvaro griuvėsiai

Sausio 13-oji senajame Jurbarke: nelaimė Nemune, kompensacija Vasilčikovui ir lėšos miesto tvarkymui  0

Jurbarko vaizdas 1935 m.

Senasis Jurbarkas sausio 12-ąją: skandalas gimnazijoje, kunigų paskyrimai, narkotikai, nuodai ir sprogmenys  0

Jurbarko vaizdas iš šiaurės prieš I pas. karą

Senasis Jurbarkas sausio 11-ąją: juodas ruduo, vietos teisininkai ir paskaita apie cheminį ginklą  0

Jurbarkas pro I vid. mokyklos langą. XX a. 7–8 deš.

Senasis Jurbarkas sausio 10-ąją: progimnazijos veiklos pradžia, Skirsnemunės paštas, susieikimas garlaiviais ir autobusų stotis  0

Jurbarko vaizdas apie 1930 m.

Senasis Jurbarkas sausio 9-ąją: autobusų eismas, krizė ir šnapsas, miesto būklė ir neįvykęs laisvamanių susirinkimas  0

Jurbarko valdžios gimnazija 1933 m.

Senasis Jurbarkas sausio 8-ąją: „Žiburėlis“, skandalas gimnazijoje, sumažėjusi Skirsnemunės parapija ir autobusų eismas  0

Jurbarko vaizdas iš garlaivio apie 1919 m.

Senasis Jurbarkas sausio 7-ąją: sunki šalies padėtis, šunadvokatis ir ateitininkų veikla  0

Kauno gatvė Jurbarke

Sausio 6-oji senajame Jurbarke  0

Vydūnas Jurbarke 1934 m.

Sausio 5-oji senajame Jurbarke: navigacijos pradžia, gausingas pavasarininkų susirinkimas ir žiemiški orai  0

Jurbarkas 1945 m.

Sausio 4-oji senajame Jurbarke: mokyklos, jomarkas, apgavikas ir užpustyti keliai  0

Orai savaitgalį: stiprus vėjas, sniegas ir plikledis

Orai savaitgalį: stiprus vėjas, sniegas ir plikledis  0

Kauno gatvė Jurbarke

Senasis Jurbarkas sausio 3-ąją  0

Jurbarko bažnyčios bokštų statyba, apie 1906 m.

Senasis Jurbarkas sausio 2-ąją  0

Atvirukas 1920-22 m. Leidėjas K. Čerpinskis

Senasis Jurbarkas sausio 1-ąją  0

Jurbarko vaizdas iš viršaus

Senasis Jurbarkas gruodžio 31-ąją: dingusi moteris, sušelpti beturčiai, jaunalietuvių vakaras ir gimnazijos darbuotojai  0

Kauno gatvė Jurbarke

Senasis Jurbarkas gruodžio 30-ąją: partizanų būrys, gaisrai, senelių prieglauda ir Skirsnemunės parapija  0

Krautuvių nacionalizacija 1940 m.

Senasis Jurbarkas gruodžio 29-ąją: krašto apsauga, avarija, besiplečiantis kailių ūkis  0

Šaulių klubas Jurbarke

Senasis Jurbarkas gruodžio 28-ąją: senelių prieglauda, statybos mieste ir uždaromas klubas  0

Mūsų partneriai