Trys Karaliai

Straipsnis  0 komentarų
AŠrifto dydis+- Spausdinti

Trimis Karaliais tradiciškai pasibaigia kalėdinis laikotarpis arba saulės sugrįžimo minėjimai.

Trys Karaliai (Viešpaties Apsireiškimas, Epifanija) – Krikščionių Bažnyčios šventė (sausio 6; Lietuvoje keliama į sekmadienį tarp sausio 2 ir 8). Iškilmė, kurios liturgijoje garbinamas trigubas Viešpaties Jėzaus Kristaus Apsireiškimas – Betliejuje jį pagarbino išminčiai Kasparas, Merkelis, Baltazaras, Jordano upėje pakrikštijo Jonas Krikštytojas, Kanoje per vestuves Jėzus paversdamas vandenį vynu apreiškė savo garbę; pabrėžiama Jėzaus dievystė ir žmogystė bei Jo kaip Mesijo šlovė. Rytų Bažnyčioje Trijų Karalių šventė visuotinai švenčiama nuo III amžiaus, Vakarų – nuo IV amžiaus pabaigos.

Tradicijos Lietuvoje

Sausio 6-oji mūsų krašte nuo seno vadinta: Krikštais, Atarašais, vėliau – Trimis Karaliais, o Latvijoje dar ir Žvaigždės arba Žvaigždžių diena. Ši diena laikoma 13 dienų trunkančio kalėdinio švenčių laikotarpio, vadinamo „tarpkalėdžiais“, „tarpušvenčiais“, „šventvakariais“, „vaišėmis“, pabaiga. Astronomiškai šis laikotarpis sutampa su Saulės „stovėjimo“ (lot. solstitium – Saulės stovėjimas) laiko pabaiga. Vadinamasis Saulės „stovėjimas”, tai laikas kai dienos trukmė beveik 2 savaites pastebimai nesikeičia, nes Saulė virš horizonto kasdien keliauja vis tą patį trumpiausią kelią. O sausio 6-ąją įgudusi akis jau gali pastebėti dienos Saulės kelio pailgėjimą pagal Saulės tekėjimo ir laidos vietos pasikeitimą arba pagal žvaigždynų padėtį. Sakyta, kad nuo Kalėdų iki Trijų Karalių „diena pailgėja per gaidžio žingsnį, arba tiek, kiek avinas pašoka į viršų“.

Etnologas Jonas Vaiškūnas Krikštų/Trijų Karalių šventės paprotį sodybos statinių duris ir net svarbius namų apyvokos daiktus ženklinti trimis kryžiukais sieja su trijų Šienpjovių žvaigždžių, pagal kurias buvo nustatomas dienos pailgėjimas po Kalėdų, sureikšminimu. „Manyta, kad pradėjus dienoms ilgėti, vėlės privalo iškeliauti atgal į Aną pasaulį, tad Krikštų išvakarėse kai kur buvo ruošiama atsisveikinimo su vėlėmis vakarienė, vadinama Kūčelėmis. Kad namų aplinkoje neužsiliktų nė viena nepageidaujama ano pasaulio būtybė, buvo „atrašinėjami“ pastatai ir daiktai. Ant gyvenamo namo ir ūkinių pastatų durų, o kartais ir ant namų apyvokos daiktų, šeimininkas švento židinio anglimi, o vėlesniais laikais bažnyčioje šventinta kreida, žymėdavo tris kryželius + + + . Šio ženklinimo svarbą primena ir šventės pavadinimai – Atarašai bei Krikštai. „Dedant krikštus“ iš sodybos išrašomi, išprašomi svečiai iš Anapus“.

Tai žiemos švenčių pabaigtuvės, kuriose svarbus buvo gyvybės medžio jovaro motyvas.

Nuo seno tą dieną vaikščiodavo persirengėliai (gandrai, arkliai, meškos ir kt.). Vyrai apsirengdavo senoviškais drabužiais, vaizduodami vaidilas, krivius, senovės karius. Kartais nešiodavosi saulės atvaizdą bei krivūlę. Jie lankė sodybas, giedodavo, linkėdavo namų šeimininkams sėkmės, gero derliaus, sveikatos, prašydavo dovanų, o už tai buvo vaišinami ir apdovanojami.

Po šios šventės pradėdavo samdyti žmones darbams.

Atėjus krikščionybei ši tradicija buvo sulieta su Trijų Karalių švente. Tuomet persirengėlių būrį papildė nauji karalių personažai. Krikščionybės laikais paplito paprotys ant durų bažnyčioje pašventinta kreida parašyti pirmąsias trijų karalių vardų raides: +K+M+B (Kasparas, Merkelis, Baltazaras). Kiekvienam karaliui skirtas kryželis prieš jo vardą, reiškia išminčiaus šventumą. Pačioje pradžioje kryželiai būdavo rašomi virš kiekvienos raidės, taip sujungiant kryžių ir karūną. Vėliau žmonės ėmė ženklinti savo namų durų staktas, tikėdami, kad užrašius šias raides namai bus apsaugoti nuo piktųjų dvasių. 

Rekomenduojami video:
Straipsnis  0 komentarų
Reklama: Prenumeratos akcija
Naujienos iš interneto

Rekomenduojame perskaityti

Jurbarko vaizdas nuo Mituvos žiočių 1916 m.

Senasis Jurbarkas spalio 10-ąją: gynimo komitetas, skriaudžiami ūkininkai, angelaičių vėliava ir neapšviestas tiltas  0

Jurbarko paštas 1922–1930 m.

Spalio 9-oji senajame Jurbarke: progimnazijos mokytojai, paštas, Napoleono lobis ir organizacijų reikalai  0

V. Grybas (pirmas iš dešinės) su svečiais prie Vytauto Didžiojo statulos

Spalio 8-oji senajame Jurbarke: tiltų remontas, šeimyninė drama, gaisras ir nubaustas viršaitis  0

„Balti stulpai“ Raseinių g. Jurbarke

Spalio 7-oji senajame Jurbarke: savivaldybės planai, inspektoriaus vizitas, kailinių žvėrelių fermos ir tvarkomas keltas  0

Klišių (dab. Vytauto Didžiojo) gatvė Jurbarke

Spalio 6-oji senajame Jurbarke: šaulių manevrai, sveikinimo telegrama, aukos muziejui ir gaisras  0

Jurbarkas apie 1924 m.

Senasis Jurbarkas spalio 5-ąją: sveikinimo telegrama, žiauri uošvė, nubausti arkliavagiai ir tymų protrūkis  0

Viešbutis Jurbarke

Spalio 4-oji senajame Jurbarke: lietuvių ir vokiečių nesutarimai, prasti ugniagesiai ir pigus viešbutis  0

Spalio 4 d. laikraštyje „Mūsų laikas“ skaitykite

Spalio 4 d. laikraštyje „Mūsų laikas“ skaitykite  0

Vytauto paminklas

Spalio 3-oji senajame Jurbarke: Vytauto pagerbimas, šventės, plento statyba ir... stebuklas  0

Šaulių šventė Jurbarke

Spalio 2-oji senajame Jurbarke: skautų veikla, pavogti dviračiai, paskaita ir eismo nelaimė  0

Skirsnemunė 1930–1940 m.

Spalio 1-oji senajame Jurbarke: prieglaudos bėdos, mokytojo liga, vagystė ir Skirsnemunės naujienos  0

Jurbarko vaizdas iš viršaus ~1930 m.

Rugsėjo 30-oji senajame Jurbarke: šaulių veikla, kunigų permainos ir Jurbarko kalvio pastatytas motorlaivis  0

Skirsnemunė

Rugsėjo 29-oji senajame Jurbarke: literatūriniai pasilinksminimai, prieglaudų reikalai ir „daktarė“ iš Skirsnemunės  0

Jurbarkas apie 1916 m.

Senasis Jurbarkas rugsėjo 28-ąją: padegimas, įdomus susirinkimas mokykloje, Kęstučio mirties paminėjimas ir naujas knygynas  0

Klojamas grindinys Vokieičų (dab. K. Donelaičio) gatvėje

Senasis Jurbarkas rugsėjo 27-ąją: artėjantys rinkimai, nušautas plėšikas, būsimas plentas ir plečiama mokykla  0

Kapinių vartai 1932 m.

Senasis Jurbarkas rugsėjo 26-ąją: plentas į Smalininkus, nauja kapinių tvora ir ekskursija į Kauną  0

Kauno gatvė Jurbarke

Rugsėjo 25-oji senajame Jurbarke: vagystės, brangūs obuoliai, krepšinio rungtynės ir M. Jankaus apsilankymas  0

Vasilčikovo dvaro griuvėsiai 1918 m.

Rugsėjo 24-oji senajame Jurbarke: dangumi dengtas prieglaudos pastatas, netikę keltininkai, nesėti rugiai ir parkerių vagystė  0

Jurbarko vaizdas tarpukariu

Rugsėjo 23-oji senajame Jurbarke: paliktas plentvolis, išmušti langai, nusekęs Nemunas ir aktyvūs jaunalietuviai  0

Buvęs kino teatras „Record“ per potvynį

Rugsėjo 22-oji senajame Jurbarke: mokytojų kursai, rūpestis dėl žemės ir krizės pasekmės  0

Rudens lygiadienis prie Bišpilio

Rudens lygė ir Baltų vienybės diena  0

Ekskursija Kalnėnų miške 1927 m.

Rugsėjo 21-oji senajame Jurbarke: ekskursijos, literatų būrelio pasilinksminimas ir pavogti arkliai  0

Kauno gatvė Jurbarke

Rugsėjo 20-oji senajame Jurbarke: rinkimai, mokytojų bei agronomų paskyrimai ir valdininkų muštynės  0

Rugsėjo 19-oji senajame Jurbarke: neteisingos pievų dalybos, ginkluotas apiplėšimas ir skautų vakarėlis

Rugsėjo 19-oji senajame Jurbarke: neteisingos pievų dalybos, ginkluotas apiplėšimas ir skautų vakarėlis  0

Mūsų partneriai