Pigiausiai kainuojantis sveikatos išsaugojimo būdas

Straipsnis  1 komentarų
AŠrifto dydis+- Spausdinti

Dėl įprastų cigarečių rūkymo keliamos grėsmės sveikatai nebesiginčijama, tačiau vis dažniau diskutuojama dėl šiais laikais taip išpopuliarėjusių kaitinamojo tabako priemonių. Svarbiausia atminti, kad nėra tokio rūkymo būdo, kuris būtų nežalingas organizmui, o norint mesti rūkyti reikia nueiti nelengvą kelią.

Apie tai, kaip rūkymas kenkia žmogaus sveikatai, kokią riziką kelia elektroninės cigaretės ir nuo ko vertėtų pradėti, norint mesti rūkyti, pasakoja gydytoja Viktorija Andrejevaitė.

Žalingos rūkymo pasekmės sveikatai

Ištirta, kad tabako dūmuose yra daugiau nei 4000 cheminių elementų, iš kurių keli šimtai pripažinti kenksmingais sveikatai, o beveik 40 šių elementų yra laikomi kancerogenais, galinčiais sukelti arba paskatinti vėžinių susirgimų vystymąsi.

Rūkymo metu kancerogeninės medžiagos patenka į organizmą su dervomis – pavojingiausiomis cigarečių cheminėmis medžiagomis, ne tik silpnina imuninę sistemą ir nusėda kvėpavimo takuose, bet ir pakenkia burnos ertmės, lūpų, gerklų, bronchų gleivinei, todėl yra didelė tikimybė paskatinti ryklės, gerklų, stemplės, plaučių, skrandžio, kasos, kepenų ir šlapimo pūslės vėžio atsiradimą.

Žinoma, ne visiems rūkantiems asmenims pasireiškia tie patys poveikiai, kadangi tai tiesiogiai priklauso nuo kiekvieno individualaus organizmo charakteristikos, rūkymo trukmės ir gaunamų kenksmingų medžiagų kiekio.

 Elektroninės cigaretės – alternatyva, bet ne išeitis

Pasak gydytojų, ilgalaikio elektroninių cigarečių vartojimo pasekmės sveikatai dar nėra iki galo išaiškintos. Nors įkvepiami garai nėra degimo produktas, manoma, kad jie nesukelia stipraus uždegimo ir trombocitų sulipimo, kas galėtų sukelti kraujagyslių ligas ir tokias pavojingas komplikacijas kaip infarktas ir insultas, o toksinių medžiagų ir kancerogenų kiekiai yra mažesni, todėl vėžinių susirgimų rizika turėtų būti šiek tiek mažesnė. Tačiau visa tai nėra pagrįsta moksliniais tyrimais, todėl vertėtų itin atsakingai vertinti šį rūkymo būdą.

Kai asmuo jau serga sunkia pažengusia liga ir nenori visiškai atsisakyti rūkymo, bedūmiai tabako produktai galėtų būti mažiau sveikatą žalojanti alternatyva, tačiau bet kuriuo atveju rūkant yra neįmanoma išvengti rizikos sveikatai.

„Ypatingą nerimą kelia vaikų ir paauglių elektroninių cigarečių rūkymas, nes nėra pakankamai ribojamas šių priemonių įsigijimas. Vaikų ir paauglių smegenys yra jautrios nikotino poveikiui, todėl priklausomybė išsivysto lengviau nei suaugusiems“, – pastebi V. Andrejevaitė.

 Visuomet verta ieškoti pagalbos

Anot V. Andrejevaitės, nors Lietuvoje neturime specializuotus kursus metantiems rūkyti baigusių specialistų tinklo, šeimos gydytojai, psichiatrai ir psichoterapeutai tikrai gali padėti.

Pastebima, nesvarbu kiek laiko ir ką rūkote, norint mesti rūkyti verta nors tris mėnesius vartoti gydytojo išrašytus vaistus, kurių pirmo pasirinkimo yra vareniklinas arba sudėtinė nikotino terapija – pleistrai ir kramtoma guma, purkštukas arba bupropiono tabletės.

„Turbūt lengviausias kelias yra kreiptis į šeimos gydytoją dėl vareniklino recepto, nes šis vaistas šiuo metu efektyviausiai mažina rūkymo nutraukimo simptomus ir malšina norą užsirūkyti. Ypač patogu tai, kad dvi savaites galima ir rūkyti, ir vartoti tabletes, tokiu būdu palaipsniui pajaučiant vaisto poveikį  ir po truputį pasiruošiant pirmai nerūkymo dienai“, – pataria V. Andrejevaitė.

Be to, itin reikšmingą pagalbą įveikiant mąstymo klaidas ir mokantis naujų pasirūpinimo savimi būdų gali suteikti ir kognityvinės elgesio terapijos specialistai psichoterapeutai. „Rekomenduojamos nors šešios konsultacijos, kurių metu patyrinėsite, kaip jūsų mintys veikia jūsų elgesį ir emocijas, kokios mąstymo klaidos ir gyvenimo taisyklės sukelia kentėjimą ir kaip mažais žingsneliais tvarkytis ir jaustis geriau. Jei turite galimybę, lankykite metančių rūkyti grupę, nes grupės narių palaikymas ir patirtys bei įsipareigojimas prieš grupę nerūkyti didina šansus sėkmingai mesti“, – teigia V. Andrejevaitė.

 Motyvuojančios įžvalgos ir nauji įgūdžiai gali padėti

Ekspertai pastebi, kad prieš pradedant pokyčius verta užduoti sau klausimus, kurie padėtų suprasti, kokią naudą gaunate iš dabartinio elgesio (rūkymo) ir kokią naudą gautumėte, jei tai pakeistumėte ir galiausiai mestumėte rūkyti.

„Tokie klausimai kaip ,,Kas Jus paskatino galvoti, kad verta keisti elgesį?“, „Kas dabartinėje situacijoje kelia didžiausią susirūpinimą?“, ,,Kas norėtumėte, kad pasikeistų per artimiausią mėnesį, po 3 mėn., po metų?“, „Dėl kokio aukštesnio tikslo ar vertybės sutinku išbūti diskomfortą, tai yra keisti elgesį – įsipareigoti neberūkyti“ ir panašiai“, – pasakoja V. Andrejevaitė.

Taip pat svarbu keisti ne tik savo mąstymą, bet ir rutiną, sumažinti stresą, vartoti daug vandens ar kitokių skysčių ir stengtis nukreipti savo mintis nuo rūkymo darant kažką malonaus.

 Įsipareigojimas laikytis susidaryto plano

Kad ir kaip būtų, neretai rūkymo nutraukimo procese motyvacija kinta, grįžta mintys ir emocijos, skatinančios užsirūkyti.

„Tokiu sunkiu metu ypatingai svarbu atsiminti formulę, kad mūsų mintys nėra faktai, o tokios  taisyklės  kaip, pavyzdžiui, „šiandien nerūkau“, „po metimo datos nė dūmelio“ gali labai stipriai padėti išgyventi taip svarbų trijų mėnesių laikotarpį, nes tuo metu smegenys tarsi „atpratinamos“ rūkyti. Net 70 proc. metusių rūkyti patiria atkrytį po trijų mėnesių, todėl svarbu suprasti, kad tai yra ligos eigos dalis ir patyrus atkrytį svarbiausia vėl sugrįžti prie nerūkymo plano ir jo laikytis, kol galiausiai pasiseka“, – teigia V. Andrejevaitė.

Užs. Nr. 20021

Straipsnis  1 komentarų
Reklama: skelbimai
Naujienos iš interneto

Rekomenduojame perskaityti

Daiva Razmuvienė teigia, kad negalime nesureikšminti šio viruso grėsmės ir privalome sąmoningai laikytis visų valdžios rekomendacijų ir nurodymų.

Negalime nematyti problemos, kol tai nevirto katastrofa  0

Norint apsaugoti save bei kitus, būtina laikytis visų prevencijos priemonių.

Nauji įpročiai – dėl visų gerovės  1

Andrius Zakarauskas

„Jaunimo linija“ ryžosi iššūkiui – kviečia į pirmąjį labdaros aukcioną internete  0

Jurbarko „Imsrė“ užėmė trečiąją vietą – jiems atiteko bronzos medaliai

Jurbarke apdovanoti Lietuvos mažojo futbolo čempionato nugalėtojai  1

Sidabro medalį laimėjusi  Jurbarko šachmatininkė Agota Vainauskaitė - viduryje

Jurbarkiečiai iš Lietuvos greitųjų šachmatų čempionato grįžo ne tuščiomis: su medaliu ir prasiveržę į stipriausiųjų dešimtukus  0

Vitamino C nauda odai

Vitamino C nauda odai  1

Lietuvos mažojo futbolo čempionato uždanga bus nuleista Jurbarke

Lietuvos mažojo futbolo čempionato uždanga bus nuleista Jurbarke  0

Jurbarko „Imsrė“ tarp geriausių Lietuvos mažojo futbolo komandų

Jurbarko „Imsrė“ tarp geriausių Lietuvos mažojo futbolo komandų  5

Vasaros sezonas: patarimai plaukų priežiūrai

Vasaros sezonas: patarimai plaukų priežiūrai  1

Atlikėjas Edgaras Lubys ragina atrasti naujų dalykų, tuomet yra daug pirmų kartų, o kol jų yra, tol esi laimingas!

Mus auklėja ne žodžiai, o pavyzdžiai  0

Protinių dantų rovimas: ką svarbu apie tai žinoti?

Protinių dantų rovimas: ką svarbu apie tai žinoti?  0

Visuomenės sveikatos priežiūros specialistai atkreipia dėmesį, kad neracionaliai vartojant antibiotikus ir užsiimant savigyda yra žaidžiama savo sveikatos kaina ir didinamas šios grupės vaistų atsparumas, dėl to atsiranda realus pavojus nebeturėti efektyvių vaistų.

„Paskyrėme sau antibiotikų. Ar žinome, kuo rizikuojame?“  0

Nuo ankstyvo amžiaus pradedamas ir ilgus metus trunkantis alkoholio vartojimas lemia rimtas sveikatos problemas.

Negerk, vaikeli, negerk pirmos...  0

Tinklaraštininkė, keturių vaikų mama I. Arnauskienė teigia, kad vaikui susirgus svarbiausia sąmoningai vertinti kiekvieną situaciją, konsultuotis su kompetentingais specialistais ir atsakingai laikytis jų rekomendacijų vartojant nurodytus vaistus.

Antibiotikai: atsisakyti negalima, pamilti draudžiama  0

Dantys prarado baltumą? Problemą spręskite efektyviai

Dantys prarado baltumą? Problemą spręskite efektyviai  0

Pekine įkalinto raudoniškio pasakojimas: kaip koronavirusas Kiniją pavertė norvegišku kalėjimu

Pekine įkalinto raudoniškio pasakojimas: kaip koronavirusas Kiniją pavertė norvegišku kalėjimu  1

Komikas Airidas Jankus teigia, kad norint įveikti depresiją svarbiausia nenuleisti rankų ir nuosekliai rūpintis savo sveikata.

Supratau: kovojame ne su ligomis, o su simptomais  0

Jurbarkietis - Lietuvos jaunučių šachmatų čempionas

Jurbarkietis - Lietuvos jaunučių šachmatų čempionas  2

Atvirose rajono karate pirmenybėse - įspūdingas jurbarkiečių iškovotų medalių skaičius

Atvirose rajono karate pirmenybėse - įspūdingas jurbarkiečių iškovotų medalių skaičius  1

Gydytojas Robertas Badaras pataria vadovautis taisykle – kas per daug, tas visada nesveika.

Kad vaistai netaptų kasdieniu valgiu  0

Paskelbtas geriausias 2019 metų rajono sportininkas

Paskelbtas geriausias 2019 metų rajono sportininkas  7

Anot odontologijos skyriaus vadovės, burnos higienistės Sandros Burčikaitės, tik taisyklinga asmeninė burnos ir dantų priežiūra namie bei reguliarus profesionalios burnos higienos atlikimas pas kompetentingus specialistus gali užtikrinti gerą dantų bei burnos higieną ir užkirsti kelią sunkioms bei ilgo gydymo reikalaujančioms ligoms.

Kiek gali kainuoti šypsena?  3

Geriausių 2019 metų rajono sportininkų apdovanojimuose palikta intriga

Geriausių 2019 metų rajono sportininkų apdovanojimuose palikta intriga  0

Akimirka iš RKL varžybų.

Pirmąjį metų savaitgalį sporto komplekse liejosi krepšinio aistros  0

Mūsų partneriai