Medikė pataria kaip pasiruošti laiko persukimui

Straipsnis  0 komentarų
AŠrifto dydis+- Spausdinti

Paskutinį spalio savaitgalį, spalio 29 dieną 4:00 val. naktį iš šeštadienio į sekmadienį grįšime į žiemos laiką – persuksime laikrodį viena valanda atgal.

Nors medikai teigia, kad rudeninis laiko persukimas pergyvenamas lengviau nei pavasarinis, ir jis ne vienam sukelia stresą, todėl dalinamės Lietuvos sveikatos mokslų universiteto (LSMU) Kauno klinikų Neurologijos klinikos gydytojos neurologės Evelinos Pajėdienės patarimais, kaip jį galima sumažinti. Jie skelbti portale lrt.lt 2023 m. kovo mėnesį, tačiau ne mažiau aktualūs ir dabar – juk laiko persukiojimas vis dar nesibaigia.

Laiko sukiojimas kenkia sveikatai

„Tiek JAV, tiek ir Europoje nuolat atliekami tyrimai, žiūrima, ar kas nors gyventojų sveikatos požiūriu pasikeičia persukus laiką. Pastebėta, kad padaugėja ūmių būklių – širdies infarktų, insultų, taip pat avarijų, per kurias nukenčia žmonės, kitų traumų. Tai rodo, kad laiko persukimo nulemtas staigus ritmo pokytis veikia mūsų savijautą, bet labiau gal jaučiamas individualus poveikis: žmonės, kurių miegas yra jautresnis įvairiems aplinkos ir vidiniams pokyčiams, taip pat jau turintys miego sutrikimų, į laiko persukimą reaguos jautriau“, – sakė neurologė.

Pasak E. Pajėdienės, nors abu kartus – rudenį ir pavasarį – laikrodį persukame viena valanda (į priekį arba atgal), poveikis organizmui skiriasi.

„Svarbu, ar mes laimime valandą, ar ją prarandame. Jeigu mes prarandame tą valandą ir pagal seną mūsų biologinį laikrodį mums tenka atsikelti valanda anksčiau, organizmui yra didesnis stresas, jaučiame miego trūkumo pasekmes. Miego–būdravimo ritmo ir miego trukmės pokytis mus veikia labiau nei valandą pakitęs gaunamos natūralios šviesos kiekis“, – paaiškino gydytoja neurologė.

Laiko persukimas stipriausiai paveikia žmones, kurie turi miego sutrikimų, taip pat senjorus.

„Pacientai, kurie serga nemiga, jautriai miega, giliai neįminga ir dažnai prabunda, gali labiau sureaguoti į įvairius dirgiklius, pvz., stresą keliantį įvykį, pamaininį darbą, tolimas keliones, pasikeitusią miegojimo vietą.

Taip pat manoma, kad laiko persukimas labiau veikia senyvo amžiaus žmones, nes jų biologinis laikrodis dėl amžiaus degeneruoja ir jautrėja, bendra miego trukmė mažėja, daugėja prabudimų, ankstyvėja užmigimo ir atsibudimo laikas.

O paprasčiausia turbūt yra su vaikais, nes vaiką lengviausia adaptuoti prie naujo laiko. Tarkime, kokiam darželinukui didelio streso tas [laiko persukimas] nesuteiks. Gal jis truputį kitaip atsikels arba pietų miego vieną kitą dieną nueis, bet paskui lengvai adaptuosis“, – kalbėjo medikė.

Pokyčiams organizmą galima paruošti

Gydytoja juokauja, kad straipsniai apie laiko persukimą ir jo poveikį sveikatai visada pasirodo per vėlai, dėl to žmonės nespėja „padaryti namų darbų“, kurie padėtų lengviau persiorientuoti prie naujo laiko.

„Visada per vėlai klausiate! Kai lieka kelios dienos iki savaitgalio, kai suksime laikrodžius, nelabai ką čia bepadarysi. Tačiau iš tiesų yra rekomendacijų ir jos praverčia ne tik tada, kai persukami laikrodžiai, bet ir per kelionę keičiant laiko juostą. Galima palaipsniui organizmą pritaikyti prie būsimo pokyčio, artinant bent po 15–20 minučių savo ritmą prie to naujojo laiko. Pvz., nueiti 15–20 minučių vėliau miegoti ir vėliau atsikelti arba anksčiau nueiti miegoti ir anksčiau atsikelti. Tai reikėtų pradėti daryti kelios savaitės iki laukiamo pokyčio“, – patarimu pasidalino LRT.lt pašnekovė.

Kalbėdama apie miegą gydytoja pabrėžė, jog kiekvieno žmogaus miego poreikis yra skirtingas, todėl visos rekomendacijos – bendro pobūdžio.

„Kiekvienas žmogus individualiai jaučia, kiek valandų miego jam reikia, kad jaustųsi pailsėjęs, tačiau, imant platesnius intervalus, rekomendacijos tokios: pradinukas turėtų miegoti per parą apie 10–12 val., paauglys – apie 9 val. Vidutinio darbinio amžiaus žmogus (25–45 m.) turėtų miegoti 7–9 val. per parą, o vyresnio amžiaus (50–70 m.) – 7–8 val. Tokio amžiaus žmonėms, kaip ir minėjau, natūraliai keičiasi ritmas, mažėja miego poreikis. 70-mečiui paprastai užtenka ir 7 val. miego per parą, o pats ritmas ankstėja: norima anksčiau eiti miegoti, bet atsikeliama irgi anksčiau – kaip sakoma, su pirmaisiais gaidžiais“, – pasakojo E. Pajėdienė.

Medikų nuomonė – nereikėtų sukti laikrodžio

„Jei galėtume pasirinkti, pasakyčiau, kad laiko tikrai reikėtų nesukti, tai yra ne tik mano nuomonė. Kiek tenka dalyvauti Europos miego tyrimų draugijos, Europos neurologų akademijos Miego ir būdravimo ritmo sutrikimų grupės veiklose, visų nuomonė, paremta moksliniais tyrimais, klinikiniais duomenimis, yra tokia pati: laiko sukimas yra kenksmingas ir to reikia atsisakyti“, – sakė gydytoja neurologė.

Bendra Europos specialistų, dirbančių miego medicinos ir mokslo srityje, nuomonė ir rekomendacijos prieš kelerius metus buvo pateiktos Europos Komisijai.

„Bendras Europos Sąjungos sprendimas ir buvo, kad „taip, sukti nebereikia“, bet dabar iškilusi nauja diskusija – kurį laiką palikti? Kai kurioms šalims naudingesnis pavasario laikas, kitiems – rudens, priklausomai nuo to, ar toje šalyje šviesūs rytai, ar mokiniai eina šviesoje į mokyklą; kitiems reikia ilgesnių vakarų, nes tuomet mažesnis nusikalstamumas. Taigi, vyksta įvairių diskusijų, jose atsižvelgiama ne tik į sveikatos, bet ir į kitus faktorius: ekonominius, organizacinius. Dėl to ir nėra priimta galutinio sprendimo, bet judama prie to, kad nebebūtų sukamas laikas. Aš tam labai pritariu“, – teigė E. Pajėdienė. Anot jos, Lietuvai didelio skirtumo nebūtų, kuris – pavasario ar rudens – laikas liktų.

antčiužinis

Rekomenduojami video:
Straipsnis  0 komentarų
Reklama: skelbimai
Naujienos iš interneto

Rekomenduojame perskaityti

T. Smirnovas ir L. Lipinskaitė

Lijana Lipinskaitė – Europos graplingo čempionė  0

Jurbarko komanda po apdovanojimų

Tarptautiniame dziudo turnyre Liepojoje – jurbarkiečių medaliai  0

NVSC primena tris svarbiausias legioneliozės prevencijos taisykles

NVSC primena tris svarbiausias legioneliozės prevencijos taisykles  0

Sporto klubo „Pantera“ komanda

„Panteros“ kovotojai dalyvavo Baltijos šalių MMA čempionate  0

Kitą sezoną „Betsafe-LKL“ čempionate Jurbarko komandos nebus

Kitą sezoną „Betsafe-LKL“ čempionate Jurbarko komandos nebus  2

Gyvenimo istorijos: kaip aš susigrąžinau šypseną be pabrangimo

Gyvenimo istorijos: kaip aš susigrąžinau šypseną be pabrangimo  2

H. Valavičius ir A. Jurgilaitė

Tarptautiniame dziudo turnyre Rygoje – trys jurbarkiškių medaliai  1

Komanda po varžybų

Jaunųjų dziudo kovotojų pasirodymai Tauragėje  0

Kviečia gyventojus nemokamai atlikti kraujo tyrimą

Kviečia gyventojus nemokamai atlikti kraujo tyrimą  0

Komanda po varžybų

Šilutėje vyko dziudo turnyras  0

„Jurbarkas-Karys“ – „7bet-NKL“ čempionai!!!

„Jurbarkas-Karys“ – „7bet-NKL“ čempionai!!!  0

Povilas Valaitis: „Jurbarkui-Kariui“ išplėšti pergalę padėjo atsidavimas ir koncentracija

Povilas Valaitis: „Jurbarkui-Kariui“ išplėšti pergalę padėjo atsidavimas ir koncentracija  0

Čempione tapusi Liepa Butkutė kartu su treneriu A. Enčeriu.

Jurbarke varžėsi jaunieji kovotojai  0

Kretingoje šeimininkavęs ir šturmą atlaikęs „Jurbarkas-Karys“ išlygino finalo seriją

Kretingoje šeimininkavęs ir šturmą atlaikęs „Jurbarkas-Karys“ išlygino finalo seriją  0

Stresas ir perdegimas: kaip su tuo gyventi?

Stresas ir perdegimas: kaip su tuo gyventi?  1

Rekomenduojama kasmetinę vaikų sveikatos patikrą atlikti anksčiau

Rekomenduojama kasmetinę vaikų sveikatos patikrą atlikti anksčiau  0

Jurbarke įvyko atvirosios Lietuvos MMA taurės turnyras

Jurbarke įvyko atvirosios Lietuvos MMA taurės turnyras  0

Jurbarke vyko greitųjų šachmatų pirmenybės

Jurbarke vyko greitųjų šachmatų pirmenybės  0

Jurbarko sporto centro komanda po varžybų

Dziudo varžybose Šakiuose Jurbarko komanda buvo pirma  0

„Jurbarko-Kario“ triumfas Palangoje

Lemiamose pusfinalio rungtynėse Palangos „Olimpą“ palaužęs „Jurbarkas-Karys“ –„7bet-NKL“ finale  1

Lijana Lipinskaitė

Jurbarkietė Lijana Lipinskaitė – Europos MMA vicečempionė  0

Tarptautiniame dziudo turnyre Latvijoje – jurbarkiečių medaliai

Tarptautiniame dziudo turnyre Latvijoje – jurbarkiečių medaliai  0

Jurbarko ligoninę pasiekė ilgai lauktas kompiuterinis tomografas

Jurbarko ligoninę pasiekė ilgai lauktas kompiuterinis tomografas  3

Jurbarko komanda po apdovanojimo

Vaikų MMA turnyras Jurbarke  0

Mūsų partneriai