Viešieji užrašai – itin svarbi reklamos ir įvaizdžio dalis
Tikriausiai niekas nesuabejos, kad įvairūs viešieji užrašai yra puiki įmonės, įstaigos ar organizacijos reklama, kad gražūs ir informatyvūs reklaminiai skelbimai kuria toje vietovėje gyvenančių žmonių įvaizdį. Taigi tvarkingi, nuolat atnaujinami, be klaidų parašyti viešieji užrašai yra ne tik labai svarbus informacijos šaltinis, bet ir neatskiriama kaimo, miestelio ar miesto puošmena.
Teisė aktų požiūriu viešasis užrašas – tai rašytinė informacija, kuri yra viešojoje erdvėje ir (arba) skirta visuomenei informuoti. Viešieji užrašai gali būti: kaimų, miestelių ir miestų bei įvairių kitų vietovių pavadinimai, siūlomų paslaugų ir prekių etiketės bei aprašymai, šūkiai arba skelbimai ant langų ir pastatų sienų, iškabos, įvairi reklama ir kita.
Viena viešojo užrašo rūšių yra reklaminiai užrašai (arba išorinė reklama), kuri dažnai sukelia rūpesčių ne tik reklamos savininkui, bet ir toms institucijoms, kurios rūpinasi tos reklamos teisėtumu bei tvarkingumu.
Išorinė reklama įrengiama vadovaujantis projektavimą, statybą, kultūros paveldo objektų ir kraštovaizdžio apsaugą, teritorijų planavimą ir valstybinės kalbos vartojimą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimais, Išorinės reklamos įstatymo nuostatomis, o Jurbarko krašte – ir Jurbarko rajono savivaldybės administracijos direktoriaus 2018 m. birželio 29 d. įsakymu Nr. O1-736 „Dėl leidimų įrengti išorinę reklamą Jurbarko rajono savivaldybėje išdavimo tvarkos aprašo tvirtinimo“ (paskelbta interneto svetainėje www.jurbarkas.lt („Verslas“ → „Tvarkos ir taisyklės“). Kiekvienas viešasis reklamos projektas visais atvejais turi būti raštiškai suderintas su Savivaldybės administracijos kalbos tvarkytoju ir vyriausiuoju architektu.
Kasmet Jurbarko rajono savivaldybė arba seniūnijos gauna virš 30 naujų prašymų įrengti išorinę reklamą. Ne visi prašymai patenkinami, nes kai kurie iš jų neatitinka reikalavimų (ypač valstybinės kalbos normų). Daugiausia problemų kyla tuomet, kai reklamos savininkas savavališkai pasistato reklaminius skydus (stendus) ir tik tada vyksta į seniūniją prašyti leidimo įrengti tą reklamą. O joje – gausybė klaidų ir trūkumų. Tuomet atsiranda originalių paaiškinimų, kad kažkoks žinovas iš kažkur pasakė ir patarė, kad jau išleista daug pinigų ir pan. Žinoma, drauge ieškoma kompromisų, bet ne visada jie surandami, o tada jau reikia kurti naują projektą. Tokių atvejų pasitaiko 2–3 per metus. Kita problema – savininkai „pamiršta“ gautame leidime nustatytą terminą, leidžiantį skleisti visuomenei tą išorinę reklamą. Ir ji „netyčia užsibūna“. Riogso tuomet pagriovyje padrėbtas reklaminis įrenginys, kitą apauga krūmai ir beveik paslepia visą tekstą; trečias – aprūdijęs, skylėtas, o ketvirtas – bespalvis su nuplėšyta ar nutrupėjusia medžiaga... Tada jau neaišku, o kam reikalinga tokia išorinė antireklama. Įvažiuojant į Jurbarką ir besisukiojant po jį tokių ir dar įdomesnių variantų, deja, tikrai galima pamatyti. Nemaža dalis tokių originalių ir Jurbarko nepuošiančių stendų nufotografuota jau šiemet. Kovo–birželio mėnesiais bus tęsiamas viešųjų užrašų (ypač reklaminių stendų) tikrinimas, o jo metu rastų „įdomesnių“ stendų su keistais viešaisiais užrašais ir „originalia“ aplinka nuotraukas planuojama pareklamuoti savivaldybės interneto svetainėje ir spaudoje.
Informacijos apie viešųjų užrašų (išorinės reklamos) viešinimą, registraciją visada galima gauti seniūnijoje, apie teksto turinį ir skelbimo dizainą verta pasitarti su savivaldybės kalbininku ir architektu. Viską aptarus ir išsiaiškinus teisės normų reikalavimus, jau galima pradėti gaminti reklaminį stendą, kurio forma, spalvos ir tekstas turėtų patraukti kliento ar svečio dėmesį.
Taip pat verta perskaityti Valstybinės kalbos inspekcijos šiemet parengtą metodinę medžiagą „Viešieji užrašai“ (paskelbta interneto svetainėje www.jurbarkas.lt („Veiklos sritys“ → „Valstybinė kalba“ → „Kalbos konsultacijos“ → „Viešieji užrašai“ (Valstybinės kalbos inspekcijos metodinė medžiaga). Šioje atmintinėje pateikta ne tik informacija apie viešuosius užrašus reglamentuojančius teisės aktus ir skirtumus tarp viešojo užrašo ir prekių ženklo, bet taip pat galima rasti tikrai vertingų patarimų ir pavyzdžių, kaip susikurti puikų ir kalbos reikalavimus atitinkantį tekstą.
Bendromis pastangomis tikrai galima pasiekti, kad išorinė reklama būtų patraukli, informatyvi, pateisinanti siekius ir kurianti tvarkingo Jurbarko krašto įvaizdį.
Dokumentų ir viešųjų ryšių skyriaus vyr. specialistas Antanas Gvildys
Kokios čia iškasenos????????????
Naujasis „Jurbarko komunalininko“ vadovas agituoja renovuoti daugiabučius