Šimtas vadovavimo bibliotekai dienų – ant INKVIZICIJOS laužo
Pamiršti metų pradžioje Jurbarko r. savivaldybės administracijos organizuoto konkurso Jurbarko rajono savivaldybės viešosios bibliotekos direktoriaus pareigoms užimti neleidžia ne tik socialinių tinklų komentatoriai ir vietos politikai, bet ir Vyriausios tarnybinės etikos komisija. Pastarosios gegužės 24 d. gautas raštas dėl viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo pažeidimo, raginantis nutraukti konkursą laimėjusios Rasidos Kalinauskienės darbo sutartį, į paviršių išplukdė ir kitų tokių konkursų paliekamas nepasitikėjimo drumzles: lengvai nuspėjamus konkursų į įvairias biudžetines pareigybes laimėtojus ir jų sėkmei pritrauktas reikalavimų sąlygas. Būtent tai labiausiai ir piktina jurbarkiečius, viešai deklaruojančius požiūrį, kad savivaldybės organizuojami konkursai į vieną ar kitą pareigybę tėra akių dūmimas, kai į tam tikras pareigas pastatomi savi, politiškai artimi žmonės. Nors kalbama apskritai apie „savų“ įdarbinimą laisvose biudžetinėse darbo vietose, ant inkvizijos laužo dėl Jurbarko r. savivaldybės administracijos ir rajono mero sprendimo pateko R. Kalinauskienė, prieš pat konkursą įstojusi į socialdemokratų partiją. Veikli jauna moteris tvirtina tai padariusi dėl jaunatviško maksimalizmo, noro išbandyti save naujoje sferoje, pritardama socialdemokračių moterų sąjungos judėjimui ir panašioms idėjomis. Susidėsčiusių aplinkybių kontekste dėl šito pasirinkimo tapo keiksnojamų konkursų atpirkimo ožiu.
Siūlo panaikinti sprendimus
Į Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos akiratį R. Kalinauskienė pateko 2017 m. vasarą, kai buvo gautas anoniminis skundas. Dirbdama Jurbarko rajono savivaldybės administracijoje R. Kalinauskienė sprendė klausimus, susijusius su finansavimo skyrimu Eržvilkiškių bendruomenės centrui, kurio pirmininke ji buvo, bei Eržvilko kultūros centrui, kuriam tuo metu laikinai vadovavo jos sutuoktinis. R. Kalinauskienė tuokart nebuvo pateikusi privačių interesų deklaracijos ir tokiais veiksmais pažeidė Lietuvos respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymą. Buvusią savo klaidą dabar ji įvardija kaip žmogiškąjį faktorių, kuomet pildydamas daugybę dokumentų kažko nesužiūri, nepamatai. Galų gale, ir nežinai. Rasida sutinka, kad nežinojimas nuo atsakomybės neatleidžia, tad 2017 metų spalio 25 d. gautą tarnybinę nuobaudą – pastabą, tuokart priėmusi kaip tam tikrą pamoką ateičiai. Ši pamoka metams laiko užvėrė kelią būti paaukštinta. Specialistė vienerius metus nuo pažeidimo paaiškėjimo dienos negalėjo būti skatinama, priimama ar renkama į aukštesnes pareigas. Specialiųjų tyrimų tarnybos pateiktais duomenimis, minėta pastaba R. Kalinauskienei buvo panaikinta 2018 m. sausio 12 d., prieš vyksiantį konkursą Jurbarko r. savivaldybės viešosios bibliotekos direktorės pareigoms užimti. Tačiau tarnybinės nuobaudos panaikinimas savaime nepanaikino konstatuoto įstatymo reikalavimų pažeidimo bei reglamentuojamos sankcijos, t. y., apribojimo vienerius metus būti skatinama, priimama ar renkama į aukštesnes pareigas.
Vyriausios tarnybinės etikos komisijos nuomone, viešosios bibliotekos direktorės pareigos neabejotinai aukštesnės už savivaldybės struktūrinio padalinio vadovo ar jo pavaduotojo pareigas, todėl rekomendavo neleisti R. Kalinauskienei dalyvauti sausio pabaigoje vykusiame konkurse. Rekomendacija savivaldybės administracija nepasinaudojo, o minėta specialistė laimėjo konkursą ir buvo paskirta vadovauti Jurbarko r. savivaldybės viešajai bibliotekai. Dabar VTEK atsiųstame rašte siūlo Jurbarko rajono savivaldybės tarybai ir rajono merui A. Mockevičiui naikinti sprendimus, susijusius su R. Kalinauskienės priėmimu į viešosios bibliotekos direktorės pareigas, kaip neatitinkančias Viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo.
Nesutaria dėl pareigų paaukštinimo
Tuo tarpu rajono meras S. Mockevičius su tokiais VTEK siūlymais ir rekomendacijomis nesutinka, nes VTEK aukštesnių pareigų išaiškinime nėra nustatyta aiškių vertinimo kriterijų. VTEK remiasi LR valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo įstatymu, kuriame nurodytas biudžetinių įstaigų darbuotojų pareigybių skirstymas į grupes. Pagal šį skirstymą įstaigos vadovo pareigos yra aukštesnės už struktūrinio padalinio vadovo ar jo pavaduotojo pareigas. Jurbarko r. mero įsitikinimu, toks pareigų skirstymas galimas tik tada, kai lyginamos pareigos toje pačioje įstaigoje ar lygiavertėse įstaigose. Susidariusioje situacijoje konkrečios teisės aktų normos nenumato, kurios pareigos aukštesnės, nes abi biudžetinės įstaigos pagal Įstatymo skirstymą į grupes patenka skirtingoms grupėms (I ir III), o pareigybės vienam ir tam pačiam A lygiui. Tiek Švietimo, kultūros ir sporto skyriaus pavaduotoja, kokias prieš tai pareigas užėmė R. Kalinauskienė, tiek viešosios bibliotekos direktorė, kuo ji dabar dirba, turi turėti ne žemesnį kaip aukštąjį universitetinį arba jam prilygintą humanitarinių arba socialinių mokslų studijų srities išsilavinimą. Teismų praktikoje pareigybės yra lyginamos pagal joms suteiktus lygius, todėl savivaldybės mero rašte VTEK daroma išvada, kad abi pareigybės yra to paties lygio, todėl joks įstatymas nepažeistas.
Tokią poziciją patvirtina ir Socialinės ir darbo apsaugos ministerijos teisės skyriaus specialistų komentaras. „Tuo atveju, jei, sakykim, darbdavys (steigėjas) perkeltų (galėtų tai padaryti, o šiuo atveju negali, nes tai konkursinės pareigos) darbuotoją iš skyriaus vedėjo pavaduotojo pareigų į direktoriaus pareigas, tai būtų paaukštinimas pareigose. Tuo atveju, kai asmuo dalyvauja konkurse į tam tikras pareigas, jis dalyvauja ne kaip ten dirbantis darbuotojas, o kaip visi kiti kandidatai vienodomis teisėmis, ir, jei laimi konkursą, su juo yra sudaroma nauja darbo sutartis (t. y. tai nelaikoma paaukštinimu),“ – atsakymą dėl pareigų paaukštinimo „Mūsų laikui“ pateikia SADM Ryšių su visuomene skyrius.
Visą straipsnį skaitykite birželio 15 dienos numeryje.
Jį įsigyti galite paspaudę ČIA.
Bet abu labai gražūs.
Miškuose – grybų loterija