Kas šeštas lietuvis prie vairo yra sėdęs išgėręs

Straipsnis  0 komentarų
AŠrifto dydis+- Spausdinti

 

15 proc. vairuotojų Lietuvoje prie vairo yra sėdę išgėrę, 2 proc. prisipažįsta tai darę viršydami leistiną 0,4 prom. ribą, o 8 proc. teigia atsidūrę situacijoje, kai buvo atkalbinėjami nuo vairavimo išgėrus. Tokią situaciją atskleidė atlikta gyventojų apklausa, kuria buvo siekiama įvertinti šalies eismo įpročius ir kultūrą, rašoma pranešime spaudai.

Kiekvieną savaitgalį per naktinius ir rytinius vairuotojų patikrinimus šalies policininkai nustato po kelias dešimtis neblaivių vairuotojų. Nors, atrodo, kontrolė keliuose griežtėja, o alkoholio vartojimo kultūra bei vairuotojų sąmoningumas auga, vairavimo išgėrus problema nyksta lėtai. 2023 metais apsvaigę vairuotojai sukėlė 154 eismo įvykius (2022 m. – 177). Per metus policija nustato tūkstančius neblaivių vairuotojų.

Vairavimo instruktorius Artūras Pakėnas sako, kad dėl to, jog vis dar vairuojame išgėrę, labiausiai kalta netinkama alkoholio vartojimo kultūra, kai noras išgerti yra stipresnis nei saugumo jausmas, baimė prarasti teises ar didelės baudos. 

A. Pakėnas

„Gaila, bet reikia pripažinti, kad visuomenė serga. Alkoholio vartoti nemokame, geriame nekultūringai, išgeriame daugiau, nei reikia, o išgėrę žmonės mažai begalvoja ir elgiasi neatsakingai. Turbūt turėtume „padėkoti“ sovietmečiui, kuris mus šitaip išmokė gerti. Labai sunku kaip nors kitaip paaiškinti, kodėl tiek daug žmonių vis dar vairuoja išgėrę, tai didelė problema“, – sako A. Pakėnas. 

Atliktos apklausos duomenimis, 8 proc. vairuotojų yra atsidūrę situacijoje, kai juos kiti asmenys atkalbinėjo nuo vairavimo išgėrus. Dauguma jų po įkalbinėjimų nusprendė nevairuoti, tačiau 2 proc. atsakė vis tiek sėdę prie vairo. 

Lygintis su kitomis šalimis nepataria

Jau kelerius metus Lietuvoje netyla kalbos apie tai, kad derėtų visiškai atsisakyti alkoholio tolerancijos vairuojantiems. Šiuo metu Lietuvoje vairuoti galima, jei alkoholio kiekis kraujyje neviršija 0,4 prom. Ne viena pasaulio šalis yra įsivedusi nulinę alkoholio toleranciją, kitos leidžia net ir dukart didesnę. 

Vis dėlto, anot A. Pakėno, lygintis nereiktų. Jo nuomone, geriausia būtų vairuoti visiškai nevartojus alkoholio. 

„Daugybėje šalių, kur vairuotojams leistina alkoholio kraujyje norma yra net didesnė nei Lietuvoje, dėl vairavimo išgėrus didelių problemų nekyla, nes ten vartojimas yra visai kitoks. Vienur alkoholis vartojamas pietaujant, jis nesiejamas su noru prisigerti, kitur, kaip ir Lietuvoje, alkoholis dažnai vis dar geriamas tam, kad pasidarytų drąsiau, linksmiau. Mūsų alkoholio vartojimo kultūrai geriausiai tiktų nulinė tolerancija vairuojantiems“, – mano A. Pakėnas. 

Palyginimui, Latvijoje šiuo metu vairuoti leidžiama, jei alkoholio kiekis kraujyje neviršija 0,5 prom., o estai yra kur kas griežtesni, šioje šalyje jau galioja nulinė tolerancija. 

Tokią pačią apklausą praėjusiais metais atlikus Latvijoje, 30 proc. vairuotojų pripažino vairavę išgėrę, 24 proc. iš jų teigė, kad laikėsi leistinos 0,5 prom. ribos, 5 proc. pripažino, kad vieną ar keletą kartų vairavo viršydami 0,5 promilės ribą, o 1 proc. daug kartų per metus vairavo viršydami leistiną alkoholio ribą.

Nesugebame įvertinti rizikos

A. Pakėnas taip pat ragina atkreipti dėmesį į tai, kad alkoholis žmones veikia labai skirtingai: jei vieni išgėrę pasidaro ramesni, lėtesni, kiti atvirkščiai – gali būti pikti, nervingi, imti skubėti. Visa tai, anot jo, atsispindi ir vairuojančiojo elgesyje, kuris bet kuriuo atveju nėra natūralus ir kelyje kelia pavojų.

„Alkoholis žmones veikia labai skirtingai. Juk būna, kad vakarėlyje žmogus vartoja alkoholį, tačiau elgiasi visiškai adekvačiai, normaliai bendrauja. Tuomet ateina laikas važiuoti namo ir visiems atrodo, kad jis gali vairuoti – juk neatrodo girtas. Tačiau mes pamirštame vieną dalyką – viena išgėrus yra palaikyti socialinius ryšius, bendrauti, o visai kita – vairuoti. Mes juk nežinome, kaip šio žmogaus elgesys pasikeis vairuojant, reaguojant į sudėtingesnes situacijas“, – sako A. Pakėnas.

Neblaivūs vairuotojai pagal Lietuvos įstatymus yra griežtai baudžiami: jei vairuotojui nustatomas lengvas girtumas, tenka susimokėti piniginę baudą, jei policija nustato, kad alkoholio vartota daugiau – taikoma vairuotojo pažymėjimo atėmimo bausmė, automobilio konfiskavimas ar net laisvės atėmimas. 

„Net ir labai griežtos bausmės žmonių neatgraso, nes noras išgerti yra didesnis nei baudų ar teisių vairuoti praradimas. Tuomet vienintelis paaiškinimas yra kultūrinė, socialinė problema, kurią spręsti yra labai sudėtinga“, – sako A. Pakėnas. 

„Spinter Research“ šalies gyventojų tyrimas dėl vairavimo įpročių atliktas šių metų vasario mėn. Tyrimo metu buvo apklausta 1017 respondentų nuo 18 iki 75 metų amžiaus.

Rekomenduojami video:
Straipsnis  0 komentarų
Naujienos iš interneto

Rekomenduojame perskaityti

Seksualinis smurtas – vis dar skaudi daugelio moterų kasdienybė, apie kurią turime drąsiai kalbėti

Seksualinis smurtas – vis dar skaudi daugelio moterų kasdienybė, apie kurią turime drąsiai kalbėti  0

Kovo 11-ąją – apdovanojimas „Už nuopelnus Jurbarko kraštui“ (nuotraukos)

Kovo 11-ąją – apdovanojimas „Už nuopelnus Jurbarko kraštui“ (nuotraukos)  2

Garlaivis „Laisvė“ Jurbarko uoste

Senasis Jurbarkas kovo 11-ąją: rinkimų apylinkės, ledas ir sniegas, garlaiviai ir kooperacija  0

Ugniagesiai gelbėtojai įspėja: nerizikuokite – šiltėjant orui ledas ypač pavojingas

Ugniagesiai gelbėtojai įspėja: nerizikuokite – šiltėjant orui ledas ypač pavojingas  1

Kontroliuos, kaip gyventojai tvarko atliekas

Kontroliuos, kaip gyventojai tvarko atliekas  2

Nuo kovo 1 d. įsigalioja draudimas žvejoti kiršlius ir sterkus

Nuo kovo 1 d. įsigalioja draudimas žvejoti kiršlius ir sterkus  0

Kokios eismo dalyvių kontrolės priemonės bus vykdomos kovo mėnesį?

Kokios eismo dalyvių kontrolės priemonės bus vykdomos kovo mėnesį?  0

Dalis konfiskuotų automobilių keliauja į Ukrainą

Dalis konfiskuotų automobilių keliauja į Ukrainą  0

Raštų daug, perėjų nėra

Raštų daug, perėjų nėra  3

Greitosios medicinos paslaugos bus teikiamos atnaujinta tvarka

Greitosios medicinos paslaugos bus teikiamos atnaujinta tvarka  0

Parama nuosavoms saulės elektrinėms – jau vasario 25 d.

Parama nuosavoms saulės elektrinėms – jau vasario 25 d.  0

Raudonėje įrengta saulės elektrinė

Raudonėje įrengta saulės elektrinė  0

Jurbarkiečių patogumui – išmanūs karšto vandens skaitikliai

Jurbarkiečių patogumui – išmanūs karšto vandens skaitikliai  0

Smurto artimoje aplinkoje nepateisina didžioji dauguma Lietuvos gyventojų

Smurto artimoje aplinkoje nepateisina didžioji dauguma Lietuvos gyventojų  0

Leduose įstrigusi barža „Nemunas Lines“

Nemuno deltoje leduose įstrigo dvi baržos  0

VDI primena darbuotojų teises dėl ligos išmokų ir atostogų perkėlimo

VDI primena darbuotojų teises dėl ligos išmokų ir atostogų perkėlimo  0

Ko reikia, kad kelionė žiemą būtų saugi

Ko reikia, kad kelionė žiemą būtų saugi  0

Sergamumas Jurbarko rajone vis dar auga ir yra didžiausias apskrityje

Sergamumas Jurbarko rajone vis dar auga ir yra didžiausias apskrityje  0

Akcija „Saugom lydeką“: aplinkosaugininkai tikrins vandens telkinius

Akcija „Saugom lydeką“: aplinkosaugininkai tikrins vandens telkinius  0

Kovo mėnesį bus teikiama parama individualiems namams atnaujinti

Kovo mėnesį bus teikiama parama individualiems namams atnaujinti  0

Jau trečią kartą – RADAROM!

Jau trečią kartą – RADAROM!  0

Dėmesio: sukčiai skambina apsimesdami „Sodros“ darbuotojais

Dėmesio: sukčiai skambina apsimesdami „Sodros“ darbuotojais  0

Sergamumas Jurbarko rajone artėja prie epideminio lygio

Sergamumas Jurbarko rajone artėja prie epideminio lygio  0

Savaitgalį nebus pasiekiamos VMI sistemos

Savaitgalį nebus pasiekiamos VMI sistemos  0

Mūsų partneriai