Pavasario džiaugsmus užgožia nusilpęs imunitetas

Straipsnis  0 komentarų
AŠrifto dydis+- Spausdinti

Pavasaris – tai džiugus metas, kai po žiemos speigų ir sniego viskas ima žaliuoti ir žydėti. Regis, net žmonės „pražįsta“ – ima daugiau šypsotis, mielai šnekučiuodamiesi vaikšto parkuose. Deja, neretai su pavasariu ateina ir mažiau malonūs potyriai – virusai, silpnumas, lūžinėjantys nagai, išsausėjusi oda ar slenkantys plaukai.

Tokie pojūčiai atsiranda dėl žiemos metu reto buvimo gryname ore – negauname tiek saulės, vartojame mažiau šviežių daržovių, dažniau sergame gripu, peršalimo ligomis. Išsekintas organizmas iškart mums siunčia signalus apie trūkstamų mineralų ir vitaminų poreikį.

Ko žmogui dažniausiai trūksta pavasarį?

Pirmiausiai – vitamino D. Neretai jo trūksta ne tik pavasarį, bet ištisus metus, kadangi gyvename vietovėje, kur saulės šiluma džiugina vos keletą mėnesių per metus. Šiltuoju metų laiku vien pabuvimo saulėje nepakanka, o pasisavinti šį vitaminą tik iš maisto – sudėtinga, net jeigu jūsų mityba įvairi ir visavertė. Norėdami išvengti vitamino D stygiaus, pasitarus su gydytoju ar vaistininku, galite vartoti maisto papildus, tačiau į savo racioną būtina įtraukti ir vitamino D turintį maistą: riebią žuvį, t. y. skumbrę, lašišą ir silkę, taip pat – kiaušinius, raudoną mėsą (kiaulieną, jautieną ir avieną), natūralų (nesaldintą) jogurtą.

Cinkas. Dar vienas organizmui ypač svarbus mikroelementas yra cinkas. Tai maistinė medžiaga, kurios organizmui reikia ištisus metus, o jos trūkumas pasireiškia nusilpusiu imunitetu. Kad nepritrūktumėte cinko, į mitybą įtraukite raudoną mėsą, riešutus, sveikus ir spirituotus grūdus, jūros gėrybes.

Vitaminas E. Jis padeda apsaugoti mūsų ląsteles nuo oksidacinės pažaidos. Vitamino E gausite iš kopūstų, augalinių aliejų, riešutų, tamsių lapinių žalumynų ir moliūgų.

Kalis. Itin svarbų vaidmenį mūsų organizme atlieka mikroelementas kalis. Jis padeda palaikyti normalią raumenų veiklą (kontroliuoja raumenų spazmus), padeda palaikyti normalų kraujospūdį bei nervų sistemos veiklą. Kalis pasisavinamas iš bananų, citrusinių vaisių, moliūgų, raudonos mėsos, bulvių, burokėlių, ropių, pastarnokų, lapinių kopūstų ir pankolių.

Geležis. Ne vienam teko pajausti nemalonius simptomus, kuriuos patiria žmonės, susidūrę su mikroelementro geležies trūkumu. Tai ypač sekinantys pojūčiai, dažniausiai pasireiškiantys pavasarį. Kodėl geležis tokia svarbi? Šis mikroelementas padeda mažinti pavargimo jausmą ir nuovargį, palaikyti normalią energijos apykaitą ir kraujui pernešti deguonį – gyvybiškai svarbų cheminį junginį. Jo pritrūkus, juntamas nuovargis, silpnumas, odos blyškumas ir kiti normalų gyvenimą trikdantys simptomai. Siekiant palaikyti normalų geležies kiekį, mitybą papildykite kepenėlėmis (nėštumo metu – vengti), raudona mėsa, pupelėmis, riešutais, granatais. džiovintais vaisiais, sveikais grūdais ir tamsiai žaliomis lapinėmis daržovėmis.

Vitaminas A. Pavasarį dažnai pasireiškia ir vitamino A (retinolio) stygius, kuris būna vienas iš susilpnėjusio imuniteto kaltininkų. Nors retinolis siejamas su gera rega, jo trūkumas padidina infekcijų riziką. Vitaminas A ir beta-karotinas (iš kurio organizmas gamina retinolį) pasisavinamas iš tuno, kiaušinių, pieno produktų, morkų, saldžiųjų bulvių, lapinių žaliųjų daržovių (špinatų, kopūstų ir gražgarsčių (rukolos)).

Vitaminas C. Šis vitaminas taip pat yra svarbus, jo pritrūksta dėl sumažėjusio šviežių vaisių ir daržovių vartojimo. Vitaminas C nėra kaupiamas organizme, o jo perteklius – pašalinamas, todėl rekomenduojamą paros normą būtina pasiekti kiekvieną dieną. Vitaminas C ne tik stiprina imunitetą, bet ir padeda įsisavinti geležį, taip pat yra stiprus antioksidantas, padedantis kovoti su laisvaisiais radikalais. Didžiausi vitamino C šaltiniai yra saldžiosios paprikos, juodieji serbentai, čiobreliai, petražolės, lapiniai kopūstai, brokoliai, kiviai, apelsinai, citrinos, braškės (jose gausu ir geležies).

Vitaminas K. Jeigu žiemą sirgote, tikėtina, jog pavasarį pritrūks vitamino K. Šį vitaminą gamina žarnyno bakterijos, taip pat jo yra daržovėse. Jeigu mėgstate sodininkauti, vitamino K bei kitų naudingų mineralų galite skintis tiesiog nuo palangės. Namuose augantys svogūnų ir česnakų laiškai, krapai, petražolės, mėtos, bazilikai ir kiti panašūs augalai yra paprastas būdas sustiprinti organizmą kasdien.

Vitaminas B.Dar vienas dažnai pasitaikantis trūkumas pasibaigus žiemai – B grupės vitaminai. Jeigu jaučiatės irzlūs, trūksta energijos, yra sumažėjęs darbingumas, tikėtina, jog organizmą būtina papildyti B grupės vitaminais.

Probiotikai. Mūsų organizmui atsigauti po žiemos gali padėti ir probiotikai – tai gerosios bakterijos, gyvenančios mūsų žarnyne. Papildomai probiotikų galime gauti iš maisto papildų. Ypač rekomenduojama juos vartoti antibiotikų kurso metu ir po jo.Natūraliai gerųjų bakterijų pasisavinti galime iš natūralaus (nesaldinto) jogurto, kefyro, raugintų kopūstų ar kitų raugintų daržovių.

Kaip gydytis nuo pavasarinio nuovargio pasiteiravome Jurbarko pirminės sveikatos priežiūros centro gydytojų.

 „Derėtų gyventi aktyvų gyvenimą – daug laiko praleisti gryname ore: vaikščioti, važinėti dviračiais, riedučiais ar paspirtukais (žinoma, ne elektriniais), jei leidžia sveikatos būklė – bėgiokite ir sportuokite lauke. Būkite fiziškai aktyvūs, skirkite laiko poilsiui. Puikiai žinome, jog geros savijautos pagrindas yra ne tik judėjimas, bet ir pilnavertė, subalansuota mityba. Į savo mitybos racioną patarčiau įtraukti raugintų produktų, svogūnų, česnako, valgyti kuo daugiau Lietuvoje auginamų vaisių ir daržovių, o šviežių uogų stygių kompensuokite šaldytomis. Visi suprantame,kad žiemos metu braškėse nerasime naudingų medžiagų, taip ir su kitų kraštų vaisias – jie dažniausiai būna skinami neprinokę ir laikomi dujų kamerose, tad ten ir dingsta reikalingiausi vitaminai ir mineralai“, – teigia šeimos gydytoja.

Dar kiti gydytojai akcentuoja, kad labai svarbu mažinti ar visiškai atsisakyti kavos bei alkoholio, mat šie gėrimai ne tik mažina su maistu pasisavinamą vitamių kiekį, bet ir žudo smegenų ląsteles. Pasak gydytojų, tiek alkoholis, tiek kava sukelia organizme baisius padarinius. Jie abu siejami dėl panašių pojūčių pasireiškus trūkumui – pagirios, galvos skausmai ir pan. Ramina, kad juos galime pakeisti natūraliomis arbatomis, kefyru, natūraliomis sultimis, vaisių ir daržovių kokteiliais.

Gydytojai nepataria pirkti vitaminus bei maisto papildus savo nuožiūra – rekomenduoja pasitarti su šeimos gydytoju. ,,Tikrai nepatariame nuspręsti patiems, ko trūksta organizmui – tai nėra paprasta. Ir taip yra todėl, kad fiziškai juntamas vitaminų stygius dažniausiai atsiranda tik esant kritiniam jo trūkumui. Jeigu jums kyla abejonių ar jaučiatės prastai, kreipkitės į gydytojus. Atlikus tyrimus, bus aišku ne tik kokių medžiagų jums trūksta, bet ir bus paskirti būtent jums tinkamiausi maisto papildai.“

Pasiteiravome gydytojos, kokie yra pagrindiniai vitaminų trūkumo požymiai?

„Visus dabar išvardinti būtų sudėtinga, bet, pavyzdžiui, tai, kad organizme trūksta A, E vitaminų, liudija lūžinėjantys nagai, slenkantys plaukai. Sutrūkinėję lūpų kampučiai rodo, kad racione trūksta vitaminų B3, B2 ir B12 bei geležies ir cinko. Padidėjęs dirglumas ir nervingumas signalizuoja apie magnio trūkumą, o bendras silpnumas ir nuovargis – organizme gali trūkti vitaminų A, B, C, D bei geležies, cinko, jodo.“

Ką patartumėte mūsų skaitytojams, kaip derėtų stiprinti savo imunitetą?

,,Pirmiausiai vertėtų peržiūrėti savo dienotvarkę ir koreguoti ją į geresnį jos variantą. Rytą vertėtų pradėti su gryno oro įkvėpimu, žiūrėjimo į dangų, saulę – nustebsite, bet taip įsikrauname daug geros emocijos. Prieš valgį reiktų išgerti stilinę kambario temperatūros vandens (su ar be citrinos – kiekvieno asmeninis apsisprendimas), padaryti lengvą mankštą, pratempti visus raumenukus, kitaip tariant – užkurti savo organizmą produktyviam darbui. Papusryčiauti nesausų pusryčių su pienu, o galbūt atrasti sveikesnį variantą ir valgyti avižų košę su avokadu. Yra daugybė puikių pusryčių receptų,kuriais dalijasi mitybos specialistai, tad imkite ir išbandykite. Dienos eigoje skirkite bent keletą minučių poilsiui, tai vakare padės sumažinti dirglumą ir nuovargį. Maitinkitės reguliariai, sveikai ir gerkite daugiau vandens. Prieš miegą nesinaudokite telefonais ar kompiuteriais, išvėdinkite miegamuosius kambarius, ir svarbiausia – nenueikite miegoti susipykę su vaikais ar sutuoktiniais. Jei kasdien keisite savo gyvenimo būdą, bent po žingsnelį, tikrai po kurio laiko pastebėsite gerėjančią sveikatą ir emocinę būseną.“, – teigia gydytoja.

Regis, visiems aiškiai suprantami dalykai – daugiau judėti, daugiau laiko leisti gryname ore, maitintis subalansuotai ir reguliariai, gerti pakankamą kiekį vandens. Deja, ne visi mes laikomės šių taisyklių ir patys nesuvokdami susargdiname save.

Norime paraginti visus skaitytojus ugdyti save sveikai ir laimingai gyventi. Taip, laimė nėra savaime atsirandantis reiškinys, nes išsekęs ir paniuręs vargu ar gali vadintis laimingu. Dirbkime su savo sąmone, koduokime ją šviesiam ir sveikam rytojui.

Straipsnis  0 komentarų
Reklama: skelbimai
Naujienos iš interneto

Rekomenduojame perskaityti

Šeimos gydytoja Jovita Malinauskienė

Jurbarko klinika „Medicinos namai“ kviečia nemokamai naudotis šeimos medicinos paslaugomis  0

Kaip išvengti dehidratacijos šiltuoju metų laiku?

Kaip išvengti dehidratacijos šiltuoju metų laiku?  0

Tarptautinis dziudo turnyras Siguldoje

Tarptautinis dziudo turnyras Siguldoje  0

Dumbliai – praeities ir ateities supermaistas

Dumbliai – praeities ir ateities supermaistas  1

Labiausiai paplitę mitai apie sąnarių skausmą

Labiausiai paplitę mitai apie sąnarių skausmą  0

Nedaug iki medalio trūko Medeinai Strokovai, likusiai ketvirtoje vietoje.

Lietuvos greitųjų šachmatų čempionate - per plauką nuo medalio (nuotraukos)  0

Į Jurbarką sugrįžo „Nykštuko“ mažųjų žaidynės

Į Jurbarką sugrįžo „Nykštuko“ mažųjų žaidynės  0

Jaunųjų sportininkų pergalės Plungės tarptautiniame turnyre

Jaunųjų sportininkų pergalės Plungės tarptautiniame turnyre  0

Hialurono injekcijos – šiuolaikinis jaunystės eliksyras

Hialurono injekcijos – šiuolaikinis jaunystės eliksyras  0

Kodėl skauda dantis ir kas gali numalšinti jų skausmą?

Kodėl skauda dantis ir kas gali numalšinti jų skausmą?  0

Planuojama pacientų pavėžėjimo paslauga galės pasinaudoti daugiau gyventojų

Planuojama pacientų pavėžėjimo paslauga galės pasinaudoti daugiau gyventojų  1

Bronzos medaliais pasipuošusi „Jurbarkas – karys“ komanda.

Bronzinis „Jurbarkas – karys“ debiutas RKL A divizione  0

Lietuvos komandų greitųjų šachmatų čempionatų istorijoje - aukščiausi jurbarkiečių pasiekimai

Lietuvos komandų greitųjų šachmatų čempionatų istorijoje - aukščiausi jurbarkiečių pasiekimai  0

Planuojami vaistų kainodaros ir kompensavimo pokyčiai: pirkdami vaistus gyventojai galėtų sutaupyti

Planuojami vaistų kainodaros ir kompensavimo pokyčiai: pirkdami vaistus gyventojai galėtų sutaupyti  0

Mobiliųjų telefonų ir kompiuterių žala žmogui

Mobiliųjų telefonų ir kompiuterių žala žmogui  0

TOP 5 nebrangūs, tačiau sveikatai labai naudingi įrankiai sportui

TOP 5 nebrangūs, tačiau sveikatai labai naudingi įrankiai sportui  3

Kodėl verta išbandyti kanapių sėklų aliejų? Kokia jo nauda?

Kodėl verta išbandyti kanapių sėklų aliejų? Kokia jo nauda?  0

Dziudo naujienos: atvirame Jurbarko miesto čempionate - net 17 jurbarkiečių medalių

Dziudo naujienos: atvirame Jurbarko miesto čempionate - net 17 jurbarkiečių medalių  0

Jaunieji šachmatininkai iš turnyro Marijampolėje grįžo su dvigubu laimikiu: medaliais ir piniginiais prizais (FOTO)

Jaunieji šachmatininkai iš turnyro Marijampolėje grįžo su dvigubu laimikiu: medaliais ir piniginiais prizais (FOTO)  1

Seime pristatyta sveikatos priežiūros sistemos pertvarka: gerės paslaugų kokybė ir gyventojų sveikata

Seime pristatyta sveikatos priežiūros sistemos pertvarka: gerės paslaugų kokybė ir gyventojų sveikata  1

Raginame visas mokyklas įsitraukti į iniciatyvą „Judanti klasė 2022“

Raginame visas mokyklas įsitraukti į iniciatyvą „Judanti klasė 2022“  0

Organizuojama socialinė akcija  „Ženk nerūkęs“

Organizuojama socialinė akcija „Ženk nerūkęs“  0

Jurbarkiečiai dalyvavo Pasvalio miesto atvirame dziudo čempionate

Jurbarkiečiai dalyvavo Pasvalio miesto atvirame dziudo čempionate  0

„Jurbarkas - Karys“ komanda kausis finalinėse kovose

„Jurbarkas - Karys“ komanda kausis finalinėse kovose  0

Mūsų partneriai